Programma

Docenten aan het woord: “Jongeren gaan op een andere manier leren. Je ziet ze daardoor echt groeien.”

Maarten (docent Maatschappijleer VO), Jos (docent Zorg en welzijn MBO) en Saraya (docent Jeugdhulp) hebben met hun jongeren meegedaan aan het Young Impact scholenprogramma. Zij delen graag hun ervaringen met andere docenten.

///

Docenten maken van dichtbij veel mee in de reis die jongeren maken tot volwassen wereldburgers. Vallen en opstaan is waar de jongeren van leren, maar ook nadenken over hun sterke kanten en hoe zij die kunnen inzetten voor een ander. Want waar de docenten in ieder geval over eens zijn is dat we onze jongeren niet genoeg kunnen laten ervaren hoe het is om iets voor een ander te doen, hoe dat voelt en wat dat betekent. Samen kunnen we iets moois opbouwen en dat doen zij samen met Young Impact. Lees de bijzondere momenten die docenten hebben meegemaakt tijdens het Young Impact scholenprogramma, maar ook de leermomenten. En waarom zij jou zouden aanbevelen om het ook eens te ervaren.

 

“Er ontstond echt een soort good vibe om samen iets moois op te zetten”

 

Een warm bad aan complimenten

Maarten, docent maatschappijwetenschappen van Rijnlands Lyceum, heeft het Young Impact scholenprogramma ingezet om het vak maatschappijwetenschappen inhoudelijk te versterken. “Ik vind het leuk hoe enthousiast Young Impact is en dat raakte ons en de jongeren heel erg. Er ontstond echt een soort good vibe om samen iets moois op te zetten.” Een van de challenges die hem het meest is bijgebleven is de complimenten-dag die een groep jongeren heeft georganiseerd bij hem op school. “Er werden allemaal complimenten uitgedeeld aan de docenten en die werden ook zichtbaar gemaakt in de gangen en in de docentenkamer. Ik vond het heel mooi om te zien dat er een moment van waardering was voor ons, maar ook voor elkaar. Het werd een soort warm bad van complimenten en dat was eigenlijk zo eenvoudig, maar zo treffend.”

 

Je ziet echt een switch

Saraya is via haar vrijwilligerswerk in aanraking gekomen met Young Impact. “Toen we met het scholenprogramma startte hebben we filmpjes gekeken van eerdere challenges en dat liet de jongeren inzien hoe simpel het eigenlijk kan zijn om iets voor een ander te doen. Het hoeft echt niet iets extreem groots te zijn. Toen gingen bij hen wel wat lampjes branden.”

Saraya werkt bij Horizon jeugdhulp en heeft dagelijks te maken met jongeren die veel op hun bordje hebben. Deze jongeren zijn veel met zichzelf bezig, wat het voor Saraya des te belangrijker maakte om hen eens een andere kant te laten zien. “Door het Young Impact scholenprogramma waren ze juist bezig met hoe ze een ander kunnen helpen en zich daardoor beter kunnen laten voelen. Daar kwamen toen hele leuke acties uit waar we echt van stonden te kijken. We gaven hun volledig de vrijheid, waardoor ze creatief bezig waren en je zag echt een switch: ‘Ik heb dit zelf gedaan’ en daar zijn ze dan ook enorm trots op.”

Deze switch ervaarde Maarten, docent maatschappijwetenschappen van Rijnlands Lyceum Sassenheim, ook bij zijn klas. “Je ziet echt een verandering in gedrag bij de jongeren. Het zijn de kleine overwinningen die ze voor zichzelf boeken, zoals een telefoongesprek dat lukt of een fijne samenwerking en dat proces ervan. Ook dat ze elkaar vinden op terreinen wat ze eerst niet van elkaar wisten. Dat is heel mooi om te zien. Tegelijkertijd zijn er ook leermomenten dat een samenwerking bijvoorbeeld ook ingewikkeld kan zijn, maar dat is juist gezond en goed. Soms moeten ze ook lef hebben. Dat zijn dingen die heel leerzaam voor ze zijn.”

 

“Young Impact matcht erg met mijn missie als docent”

 

Kan ik het nog beter doen?

Ook Jos, van Curio Zorg en Welzijn, heeft hele mooie herinneringen aan de challenges van zijn klas. Wat hij vooral een meerwaarde vindt van het Young Impact scholenprogramma is dat het jongeren handvatten geeft om op een goeie manier te leren.

“Ik merk op het MBO dat er veel jongeren met verschillende opleidingsachtergronden bij elkaar komen en een heleboel vinden het lastig om te leren. Young Impact focust juist op wat ze al kunnen en hoe ze dat op een goeie manier kunnen inzetten. Dit matcht heel erg met mijn missie als docent. Ik blijf mezelf als docent steeds de vraag stellen: ‘Doe ik het wel goed op deze manier, kan ik het nog beter doen?’ Daardoor ben ik getriggerd om mijn manier van lesgeven te blijven verbeteren. Dit doe ik door de jongeren mee te nemen door uit te gaan van hun eigen kracht en juist dát verder te laten ontwikkelen. Dat is ook wat ik sterk terugzie in het Young Impact scholenprogramma. Door ze te ‘leren’ leren zie ik een enorme groei bij mijn studenten en dat maakt mij enorm trots.”

Lees ook: Tips voor actieve deelnemers tijdens burgerschapsonderwijs

 

“Af en toe moeten ze even van die oogkleppen af om te zien dat er meer is dan hun eigen leefwereld”

 

Toen ik jong was had ik dat ook willen meemaken

“De groei die mijn collega’s en ik zien bij de groep is een groei die we altijd willen bereiken. Bij onze jongeren is het van belang dat ze ook bezig zijn met de wereld om hun heen. Juist doordat ze veel met zichzelf bezig zijn.” Saraya vindt het erg belangrijk dat jongeren ook leren om iets terug te doen voor de maatschappij.

“Weten wat je kan betekenen voor een ander. Dit gebeurt naar mijn idee te weinig in het onderwijs. We zijn veel bezig met de ‘schoolse dingen’, maar juist van talentonwikkeling en het gewoon doen worden jongeren wereldwijs. Een programma als dat van Young Impact had ik toen ik jong was ook graag willen meemaken. In mijn tijd was het niet heel aantrekkelijk om aan vrijwilligerswerk te doen. Young Impact laat juist zien hoe leuk dat kan zijn. Dat vind ik echt een mooie toevoeging aan het onderwijsprogramma.”

Volgens Jos is het aan docenten ook de taak om jongeren op te voeden. In zijn woorden is dat hen een breder perspectief laten zien. “Af en toe moeten ze even van die oogkleppen af om te zien dat er meer is dan hun eigen leefwereld. Ik vind het belangrijk dat hun perspectief wordt verbreed en dat ze daar een eigen mening over vormen. Het Young Impact programma is een hele goeie bijdrage om jongeren tot wereldburgers te maken.”

 

“De impact van die acties op de klas, is wel iets wat je het meeste raakt”

 

Binding zorgt voor bijzondere momenten

Dat jongeren veel met zichzelf bezig zijn merkt Maarten ook in zijn klas. “Pubers zitten in een fase dat ze erg op hunzelf gericht zijn, daarom is het goed om hen te laten zien dat de maatschappij niet zo maakbaar is.” Twee maanden lang is Maarten met zijn leerlingen aan de slag gegaan met het Young Impact scholenprogramma. Op deze manier hadden ze genoeg tijd voor het opzetten en uitvoeren van de challenges, maar ook om genoeg aandacht te geven aan de vakinhoudelijke componenten van maatschappijleer.

“De meerwaarde van het programma was ook de koppeling met het vak zelf. De binding die wordt gemaakt tussen de jongeren en de samenleving, met mensen die ze eerst niet zo goed kenden. Of bindingen die juist worden versterkt en kwalitatief beter worden. Hierdoor ontstaat er meer begrip en dat draagt ook bij aan sociale cohesie. Dit is voor jongeren goed om even bij stil te staan.”

Het moment waarbij Maarten die binding tussen de jongeren zag was voor hem erg bijzonder. “Er waren jongeren die hun actie lieten zien aan de klas. Die actie was een hele mooie middag met gehandicapte kinderen. Als je dan merkt wat het effect is op klasgenoten die een broertje of zusje hebben die bijvoorbeeld verstandelijk gehandicapt is en daarvan emotioneel worden. En dat ze met elkaar deelden dat ze het goed vonden dat daar aandacht aan werd geschonken. De impact van zulke acties op de klas, is wel echt iets wat je het meeste raakt.”

Lees ook: Hoe onze methodiek de knop omzet bij jongeren

 

“Je wordt daar zelf heel trots van als docent”

 

“Een van de mooiste dingen vond ik om te zien dat ze elkaar echt gaan inspireren en helpen. De glimlach die zij dan bij andere brengen vind ik geweldig om te zien”, antwoordt Saraya op de vraag wat voor haar een van de bijzonderste momenten was. “Ze vonden het zelf ook erg leuk om met iets anders bezig te zijn dan met hunzelf. Ze baalden ook enorm toen een van de lessen niet door ging. Je wordt daar zelf heel trots van als docent zijnde.”

Lees dit onderzoek: Coronacrisis maakt jongeren meer maatschappelijk bewust

 

“Doe iets goeds voor elkaar en verbind elkaar, dát is echt vakoverstijgend”

 

Ik heb moeten leren loslaten

Naast het feit dat deze docenten hun jongeren zagen groeien, hebben ze ook zelf wat geleerd van het scholenprogramma. Voor Jos was dit loslaten. “In het begin vond ik dat erg lastig, maar dit heb ik wel moeten leren. Hen zelf verantwoordelijk maken en laten leren van hun fouten en successen. Het was heel erg leuk om met hen mee te gaan in dat proces, maar ook wel eng soms.” Saraya denkt dat het voor docenten ook goed is om in te zien dat niet alles alleen uit de boeken hoeft te komen. Juist door vooral te doen, creatief bezig te zijn en jongeren hun talenten te laten gebruiken leren ze veel meer volgens haar.

 

Vakoverstijgend

Op de vraag waarom andere scholen ook het Young Impact scholenprogramma moeten ervaren, waren ze erg duidelijk. Maarten: “Jongeren ervaren dat ze echt iets wezenlijks kunnen betekenen voor een ander. Natuurlijk is het mooi dat het ook bij je vak aansluit, maar in de kern is het gewoon zie elkaar, doe iets goeds voor elkaar en verbind elkaar. Dat is echt vakoverstijgend.”

Jos: “De jongeren groeien én krijgen een prachtige beloning tijdens Young Impact Day, dus doet het!”

Saraya: “Zolang dit programma bestaat willen we dit blijven doen.”

 

Lees ook: Het verhaal van Shanayla en haar indrukwekkende challenge

Door Shindaley Vos

Shindaley is onze stagiaire Marketing & Communicatie en maakt content om docenten op de hoogte te houden van het scholenprogramma

Bekijk meer Programma

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.