Programma

Docent Arjan: ‘Wij moeten jongeren meer laten ervaren dat zij het verschil kunnen maken’

Docent Arjan: ‘Wij moeten jongeren meer laten ervaren dat zij het verschil kunnen maken’
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 23 september 2021

Als docent heb je een cruciale rol in de maatschappelijke ontwikkeling van jongeren. Het is jullie taak jongeren te prikkelen om uit hun comfort zone te stappen. Om ze te inspireren en na te laten denken over belangrijke thema’s in de maatschappij. Kortom: om jongeren bewust te maken van hun maatschappelijke impact. Young Impact helpt scholen om dit op grote schaal te realiseren. Tijdens de Young Impact Take Over activeren we duizenden jongeren tegelijk, door workshops van trainers en een mega-challenge. Dat deden we ook op het RSG Magister Alvinus in Sneek, waar wiskunde docent Arjan ervaarde hoe zijn klas positieve impact maakte. Wij spraken met hem!

Take Over op jouw school?

Wat was jouw ervaring tijdens de Young Impact Take Over?
“Ik vond het super inspirerend. Mijn klas begon de dag met een out of your comfort zone workshop van breakdancer Redo. Ik vond het bijzonder om te zien hoe sommige jongeren zich gelijk thuis voelden; voor hen was dansen voor een grote groep niet eng. Voor een ander deel was dit juist heel spannend. Ze begonnen wat onwennig en schuchter, maar al snel waren ook die jongeren over de mentale grens van hun comfort zone heen. Als docent danste ik natuurlijk vrolijk mee!”

Wat zag je in jouw klas gebeuren tijdens de workshops?
“Ik vond het ontzettend leuk om hier bij te zijn. Een workshop van Young Impact is toch nét iets anders dan een reguliere wiskundeles. Er hing een fijne sfeer en ik vond het ook mooi om mijn klas beter te leren kennen door bepaalde werkvormen die de trainers voorschotelden. Zo moesten de jongeren in teams werken tijdens De Vloer is Lava, een hysterisch spel waarbij het hele klaslokaal op zijn kop werd gezet. Je hebt altijd jongeren die ook een beetje stoer doen, maar dan vind ik het juist leuk om hen te prikkelen.”

 

De Vloer Is Lava, een werkvorm waar jongeren in twee teams samen moeten werken om, zonder de vloer aan te raken, naar de andere kant van het lokaal te komen.

Waarom het zo belangrijk dat we jongeren prikkelen om uit hun comfort zone te stappen?
“Ten eerste is het goed dat jongeren ervaren dat ze een comfort zone hebben en dat het positief is als je daar zo nu en dan buiten komt. Als ik naar de Take Over in zijn geheel kijk, denk ik juist dat het idee dat een klein gebaar veel kan betekenen het belangrijkste is. We moeten jongeren meer laten ervaren dat ze dit kunnen, dat zij met een klein gebaar het verschil kunnen maken. Dat stukje bewustzijn over maatschappelijke impact is erg belangrijk. Zo had ik tijdens de mega-challenge van de Take Over een klas vol stoere jongens die brieven gingen schrijven aan eenzame ouderen. Dan moet je als docent toch nét een stapje extra zetten om ze te activeren. Dat deed ik door eerst mijn eigen verhaal te delen. Ik vertelde over de bijbaan die ik tijdens mijn studie had als huishoudelijke hulp. Eigenlijk maakte ik niet alleen schoon, maar was ik ook een luisterend oor voor de vele eenzame ouderen die ik toen tegen kwam.”

“We moeten jongeren meer laten ervaren dat zij met een klein gebaar het verschil kunnen maken.”

Tijdens de mega-challenge in actie voor het thema diversiteit: regenboogzebrapaden krijten! 

Wat is volgens jou het belang van maatschappelijke ontwikkeling bij jouw jongeren?
“Ik wil het graag maatschappelijk ondernemen noemen, want dat jongeren ondernemend nadenken is écht heel erg belangrijk. Jongeren moeten het inzicht meekrijgen dat zelfontwikkeling en talentontwikkeling belangrijk zijn om bepaalde doelen in het leven te behalen. Als we het hokjes denken loslaten, door bijvoorbeeld wiskunde als een vak te zien waar óók maatschappelijke vorming bij komt kijken, kunnen we de maatschappelijke ontwikkeling bij jongeren veel breder aanpakken.”

Tot slot spraken we ook met Ashley (14), een van de leerlingen van Arjan. Zij vertelt: “Tijdens de mega-challenge hebben we een regenboogzebrapad gekrijt. Dat zie je altijd in grote steden, maar niet in Sneek! Dus besloten we om de Gemeente Sneek te bellen om hier écht werk van te maken. Ik hoop echt dat we er een blijvend regenboogzebrapad van kunnen maken. Het was super leuk om te zien hoe al mijn klasgenoten enthousiast werden gemaakt om impact te maken. De Young Impact Take Over was echt een super leuke verrassing!”

Take Over op jouw school?

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar online skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: