Programma

In 5 stappen naar een succesvol programma voor jouw school

Het Young Impact programma werkt innoverend, is een leuke afwisseling en leerzaam, maar kan ook even onwennig zijn. Vragen als: ‘Hoe maak ik het Young Impact programma passend voor mijn school? Welke aanpak is voor ons geschikt? Waar moet ik rekening mee houden?’ kunnen dan naar voren komen.

Om je daarbij te helpen hebben we samen met docenten vijf praktische stappen voor je op een rijtje gezet, zodat het programma ook voor jouw school een succes wordt!

 

stap 1: concretiseer je doel

Het is goed om helder te hebben wat je de jongeren mee wilt geven met het Young Impact programma. Vind je het bijvoorbeeld belangrijk dat de jongeren hun creativiteit meer ontwikkelen of wil je juist ingaan op bepaalde thema’s als duurzaamheid of gezond leven?

  • Communiceer duidelijk het doel van het programma voor jouw klas, zodat er ook een duidelijke rode lijn is
    Kijk of je dat doel kunt koppelen met de behoeften van de jongeren. Door een bepaalde focus te leggen wordt het programma doeltreffender en zullen de jongeren de meerwaarde er ook van inzien.

 

STAP 2: CREËER DRAAGVLAK BINNEN SCHOOL

“Het kostte me veel moeite om mijn collega’s mee te krijgen voor een nieuw programma.”

Herken je dit? Jij bent al helemaal enthousiast en kan niet wachten om aan het Young Impact programma te beginnen, maar niet al jouw collega’s denken daar helemaal hetzelfde over. Dat kan erg lastig zijn, want om het programma tot een succes te maken heb je natuurlijk wel de steun van je team nodig! Maar hoe krijg je je collega’s mee?

  • Betrek ze vanaf het begin bij het proces
    Het is belangrijk om je collega’s vanaf het begin mee te nemen in het proces, zodat zij ook écht onderdeel worden van het plan en daarin ook een eigen bijdrage hebben. Leg hen jouw idee uit en wat je met het programma wil bereiken (zie stap 1). Maar geef ook aan wat je van hen verwacht of nodig hebt. Zonder draagvlak wordt het voor jou als docent lastig om het allemaal van de grond te krijgen.

“De ene school staat er wat meer voor open dan de andere. Probeer hen in ieder geval vanaf het begin erbij te betrekken, dan creëer je meer draagvlak.” – Mbo docent niveau 4, Curio Zorg en Welzijn

  • Niet overtuigen, maar meenemen in je ideeën
    Te veel proberen om je collega’s te overtuigen dat je idee beter is kost veel energie en kan juist averechts werken. Neem ze in plaats daarvan juist mee in je ideeën door je collega’s kritische vragen te stellen. Op deze manier ga je samen naar de mogelijkheden kijken en breng je ze op andere inzichten.

“Het is vooral belangrijk om goeie afspraken te maken. Bij ons pakte het uiteindelijk heel goed uit.” – Mbo docent, Zadkine Gezondheid welzijn en sport college

“Ik ben heel veel met mijn collega’s in gesprek gegaan en het had even tijd nodig om hen te laten wennen aan het idee van een nieuw programma. Uiteindelijk moet je het gewoon een keer uitproberen en het ondervinden.” – Mbo docent, Albeda college

 

Lees ook: Het Young Impact scholenprogramma als USP voor jouw school

stap 3: ZET HET PROGRAMMA FLEXIBEL IN

Jij weet als geen ander dat de aanpak per school, niveau en jongere kan verschillen. Laat daarom het programma meebewegen met de behoeften van de jongeren. Hierbij helpt het natuurlijk mee als je jouw klas goed kent. Met deze tips laat je het programma nog meer aansluiten:

  • Neem de vrijheid en ruimte om het programma naar de behoefte van de jongeren aan te passen
    Wat kunnen de jongeren aan, hoe werken zij graag, hoe is hun spanningsboog? Zulke details meenemen maken het programma voor jouw school volledig passend. Bespreek deze ook met de Young Impact trainers, zij kunnen jou daarin ondersteunen.

“Het verschil in niveau moet je wel meenemen in de uitvoering van het programma. Niveau 4 geef ik bijvoorbeeld meer vrijheid en bij niveau 2 en 3 help ik ze meer op weg. Dat is ook niet erg. Uiteindelijk moeten de leerlingen zelf hun challenges opzetten, maar het is prima als je als docent hen wat meer aan de hand neemt om het van de grond te krijgen.” – Mbo docent, Zadkine

“Mijn leerlingen zijn nog best jong en het programma is best vrij. Ik merkte dat zij toch wat extra handvatten nodig hadden. Als je dit weet van jouw klas, biedt dan extra ondersteuning aan en creëer wat meer structuur.” – Docent Burgerschap

  • Kies ook een juiste timing
    Sommige scholen kiezen er bewust voor om het Young Impact programma als introductie van het nieuwe schooljaar in te zetten, of juist als projectweek rond de kerst. Houd rekening met verschillende factoren als tentamenperiodes, hoe goed kent de klas elkaar, etc. Een goed moment kiezen voor het inzetten van het programma draagt namelijk bij aan de toegevoegde waarde voor de jongeren.

“Achteraf hadden we het programma verkeerd getimed. We begonnen met het programma in het begin van het schooljaar met alle mentoren. Maar we merkten dat er meer tijd nodig was voor het opstarten van het schooljaar en de gewone lessen. Als mentor moet je ook eerst je klas beter leren kennen om hen goed te kunnen ondersteunen.” – Docent Maatschappijleer, Voortgezet onderwijs

  • Bepaal zelf de focus en het tempo
    Hier komen we weer terug bij stap 1, jouw doel. Wil je meer tijd besteden aan bijvoorbeeld een bepaald thema wat binnen de school of klas speelt? Doe dat gerust! Zo zorg je ervoor dat de jongeren zich meer betrokken voelen met situaties die bij hen en de samenleving spelen. Bellicht onderdelen van het programma die jij het belangrijkst vindt.

Kies hierin ook het tempo. Als je graag uitgebreid de tijd wil besteden aan bepaalde lessen kies er dan bijvoorbeeld voor om het programma in een aantal weken af te ronden. Wil je het programma juist gebruiken ter introductie van een bepaald vak of onderwerp? Maak er dan een project-dag of -week van. Ook hierin heb je veel vrijheid.

Lees hier ervaringen van docenten – “Je ziet ze echt groeien, dat maakt mij trots.”

STAP 4: MOTIVEREN VAN DE JONGEREN

“Voor mij was de grootste challenge om de jongeren creatief te houden. Over het algemeen wil je als docent overal controle houden, maar in dit geval moet je ze juist de vrijheid en ruimte geven voor hun eigen ideeën.” – Mbo docent, Curio Zorg en Welzijn

Het doel van het programma is natuurlijk dat de jongeren zelf aan de slag gaan met hun challenge. Maar het kan soms lastig zijn om de creativiteit en de motivatie van de jongeren erin te houden. Hoe pak je dat aan?

  • Laat de jongeren inzien dat het ook anders kan en dat de challenge niet enorm groot hoeft te zijn
    Het belangrijkste is dat zij het gevoel hebben dat het iets is waar zij trots op kunnen zijn of wat zij leuk vinden. Laat de jongeren ook elkaar inspireren door hun ideeën te laten delen met de klas.

“Het valt of staat ook bij de creativiteit van de docent” – VO docent

  • Jongeren geven aan dat hoe enthousiaster de docent, hoe leuker zij het programma ervaren
    Laat hen jouw positieve energie oppikken! En hoe vervelend soms ook: blijf je klas eraan herinneren waarom ze hun challenges opzetten. Sommigen hebben nou eenmaal net even dat extra duwtje in de rug nodig dan anderen, maar daar kan jij als docent voor zorgen.

“Ondanks dat het een heel leuk programma is, zou ik voor de volgende keer er een beloning aan hangen in de vorm van een studiepunt. Sommige leerlingen geeft dat toch wat meer motivatie.” – Docent Maatschappijleer, Voortgezet onderwijs

  • Je kan naast het ticket voor Young Impact Day, er een eigen beloning aan hangen
    Nogmaals, jij hebt de vrijheid om het aan te pakken zoals je wilt. Je mag er dus ook eigen eisen aan toevoegen zoals een studiepunt of een bewijs van afronding.

 

Lees ook: Hoe onze methodiek de knop omzet bij jongeren

STAP 5: DE UITVOERING VAN CHALLENGES

Een van de leukste onderdelen van het Young Impact programma is natuurlijk het opzetten en uitvoeren van de challenges. Wat voorop staat is dat de jongeren een challenge gaan uitvoeren die dicht bij hen staat, maar ook realistisch uit te voeren is. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw leerlingen straks hun challenge écht gaan uitvoeren?

  • Maak een duidelijk plan met tijdspad met je klas, zodat de jongeren weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen gevraagd wordt. Maar ook voor jezelf is dat fijn. Het geeft structuur en meer inzicht in wat er door de jongeren is gedaan en aangeleverd.
  • Plan vaste momenten in tussen de reguliere lessen om de voortgang van de challenges te bespreken. Pak bijvoorbeeld tijdens het eerste of laatste deel van de les een moment om vragen te beantwoorden, hulp te bieden of om de jongeren simpelweg even te helpen herinneren aan de challenges.
  • Aansluiten bij een andere challenge
    Vinden de jongeren het lastig om hun challenge van de grond te krijgen? Kijk dan samen of ze kunnen aansluiten bij een andere challenge uit de klas. Of voer één grote challenge uit met de hele klas, waarbij eenieder haar/zijn sterke kant inzet.

“Een aantal had echt hele leuke challenges bedacht en waren er druk mee bezig, maar ik ben daar later niet echt meer klassikaal op teruggekomen. Achteraf had ik hen nog even een podium moeten geven, zodat ze hun input konden laten zien en de anderen ook weer konden inspireren en motiveren.” – Docent Maatschappijleer

  • Wijd als laatste ook aandacht aan een afsluitende les, zodat het programma ook een duidelijke afronding heeft en blik daarbij terug op wat de jongeren hebben gedaan. Zo kunnen zij met trots terugkijken op de impact die zij hebben gemaakt.

 

De manier waarop het Young Impact scholenprogramma wordt ingezet is dus volledig flexibel en in te vullen op de manier die bij jouw school past. Met deze tips kun jij ervoor zorgen dat het programma volledig aansluit en ook bij jou op school een succes wordt.

Meer weten over het Young Impact scholenprogramma? Anderen lazen ook: Hoe onze trainers jongeren in actie krijgen voor een mooiere wereld

///

Heb je nog een vraag over het passend maken van het programma voor jou school? Neem gerust contact met ons op. Wij geven graag advies!

Door Shindaley Vos

Shindaley is onze stagiaire Marketing & Communicatie en maakt content om docenten op de hoogte te houden van het scholenprogramma

Bekijk meer Programma

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.