Het is goed om helder te hebben wat je de jongeren mee wilt geven met het Young Impact programma. Vind je het bijvoorbeeld belangrijk dat de jongeren hun creativiteit meer ontwikkelen of wil je juist ingaan op bepaalde thema’s als duurzaamheid of gezond leven?
“Het kostte me veel moeite om mijn collega’s mee te krijgen voor een nieuw programma.”
Herken je dit? Jij bent al helemaal enthousiast en kan niet wachten om aan het Young Impact programma te beginnen, maar niet al jouw collega’s denken daar helemaal hetzelfde over. Dat kan erg lastig zijn, want om het programma tot een succes te maken heb je natuurlijk wel de steun van je team nodig! Maar hoe krijg je je collega’s mee?
“De ene school staat er wat meer voor open dan de andere. Probeer hen in ieder geval vanaf het begin erbij te betrekken, dan creëer je meer draagvlak.” – Mbo docent niveau 4, Curio Zorg en Welzijn
“Het is vooral belangrijk om goeie afspraken te maken. Bij ons pakte het uiteindelijk heel goed uit.” – Mbo docent, Zadkine Gezondheid welzijn en sport college
“Ik ben heel veel met mijn collega’s in gesprek gegaan en het had even tijd nodig om hen te laten wennen aan het idee van een nieuw programma. Uiteindelijk moet je het gewoon een keer uitproberen en het ondervinden.” – Mbo docent, Albeda college
Jij weet als geen ander dat de aanpak per school, niveau en jongere kan verschillen. Laat daarom het programma meebewegen met de behoeften van de jongeren. Hierbij helpt het natuurlijk mee als je jouw klas goed kent. Met deze tips laat je het programma nog meer aansluiten:
“Het verschil in niveau moet je wel meenemen in de uitvoering van het programma. Niveau 4 geef ik bijvoorbeeld meer vrijheid en bij niveau 2 en 3 help ik ze meer op weg. Dat is ook niet erg. Uiteindelijk moeten de leerlingen zelf hun challenges opzetten, maar het is prima als je als docent hen wat meer aan de hand neemt om het van de grond te krijgen.” – Mbo docent, Zadkine
“Mijn leerlingen zijn nog best jong en het programma is best vrij. Ik merkte dat zij toch wat extra handvatten nodig hadden. Als je dit weet van jouw klas, biedt dan extra ondersteuning aan en creëer wat meer structuur.” – Docent Burgerschap
“Achteraf hadden we het programma verkeerd getimed. We begonnen met het programma in het begin van het schooljaar met alle mentoren. Maar we merkten dat er meer tijd nodig was voor het opstarten van het schooljaar en de gewone lessen. Als mentor moet je ook eerst je klas beter leren kennen om hen goed te kunnen ondersteunen.” – Docent Maatschappijleer, Voortgezet onderwijs
Kies hierin ook het tempo. Als je graag uitgebreid de tijd wil besteden aan bepaalde lessen kies er dan bijvoorbeeld voor om het programma in een aantal weken af te ronden. Wil je het programma juist gebruiken ter introductie van een bepaald vak of onderwerp? Maak er dan een project-dag of -week van. Ook hierin heb je veel vrijheid.
“Voor mij was de grootste challenge om de jongeren creatief te houden. Over het algemeen wil je als docent overal controle houden, maar in dit geval moet je ze juist de vrijheid en ruimte geven voor hun eigen ideeën.” – Mbo docent, Curio Zorg en Welzijn
Het doel van het programma is natuurlijk dat de jongeren zelf aan de slag gaan met hun challenge. Maar het kan soms lastig zijn om de creativiteit en de motivatie van de jongeren erin te houden. Hoe pak je dat aan?
“Het valt of staat ook bij de creativiteit van de docent” – VO docent
“Ondanks dat het een heel leuk programma is, zou ik voor de volgende keer er een beloning aan hangen in de vorm van een studiepunt. Sommige leerlingen geeft dat toch wat meer motivatie.” – Docent Maatschappijleer, Voortgezet onderwijs
Een van de leukste onderdelen van het Young Impact programma is natuurlijk het opzetten en uitvoeren van de challenges. Wat voorop staat is dat de jongeren een challenge gaan uitvoeren die dicht bij hen staat, maar ook realistisch uit te voeren is. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw leerlingen straks hun challenge écht gaan uitvoeren?
“Een aantal had echt hele leuke challenges bedacht en waren er druk mee bezig, maar ik ben daar later niet echt meer klassikaal op teruggekomen. Achteraf had ik hen nog even een podium moeten geven, zodat ze hun input konden laten zien en de anderen ook weer konden inspireren en motiveren.” – Docent Maatschappijleer
///
Heb je nog een vraag over het passend maken van het programma voor jou school? Neem gerust contact met ons op. Wij geven graag advies!
Neem contact met ons op via: