Algemeen Onderwijs

Leraar in opleiding Manou: ‘Ik heb gezien hoe goed het is dat leerlingen zelf iets organiseren’

Leraar in opleiding Manou: ‘Ik heb gezien hoe goed het is dat leerlingen zelf iets organiseren’
Terug naar het overzicht Selma | 25 oktober, 2022

Manou is lerares in opleiding op De Sprienke in Goes, een onderwijsinstelling die gericht is op leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Manou en de Sprienke maken met veel aandacht echt een impact op hun leerlingen, zodat ook zij vol vertrouwen hun pad kunnen vervolgen richting een zo zelfstandig mogelijke toekomst. Het is daarbij belangrijk dat deze jongeren zelf ervaren hoe het is om impact te maken. Manou heeft hiervoor het lesprogramma van Young Impact ingezet zodat haar leerlingen vanuit hun kracht en talenten kunnen ontdekken hoe het is om een positieve impact achter te laten. Manou neemt ons met veel enthousiasme mee in dit proces.

Hoe ziet lesgeven er uit op jouw school?
“De Sprienke is speciaal onderwijs. De leerlingen in mijn klas zijn tussen de 15 en 19 jaar. Het is heel erg belangrijk bij deze leeftijdsgroep dat je ze zo min mogelijk les moet geven, ze zo min mogelijk moet vertellen en zo veel mogelijk hun eigen ding moet laten doen. Dus lesgeven ziet er ook heel anders uit. Je moet ze eigenlijk compleet de regie geven over het eigen leren. De groep waar ik nu voor sta is VSO arbeid, daarbij is ook een maatschappelijke stage van belang.”

Wat is er zo leuk aan het lesgeven aan deze doelgroep?
“Sommige mensen zeggen ‘dat lijkt me zo moeilijk en je moet zo veel geduld hebben’. En dat klopt omdat het klassieke lesgeven niet altijd lukt, om wat voor reden dan ook. Daar kun je heel vast in zijn en kijken naar wat er niet lukt, maar je kunt ook kijken naar wat er wel lukt en je daarop focussen. Ik denk dat dat ook het mooie is van De Sprienke. Er wordt echt gekeken naar wat een leerling wil, wat er bij een leerling past en wat er gedaan kan worden zodat hen de beste toekomst gegeven kan worden in een maatschappij die eigenlijk niet voor hen gemaakt is.”

Het reguliere studiepad is dus niet voor hen weggelegd, maar waar ligt de kracht van deze leerlingen?
“Als ik mijn vrienden uit moet leggen wat voor leerlingen ik heb, dan zeg ik ‘je vraagt aan zo’n leerling wat 1 + 1 is en ze zeggen 5. Maar vraag ze om je fiets op te knappen en je fiets is weer zo goed als nieuw’. Dat is gewoon hun kwaliteit, het werken met de handen en instructies heel nauwkeurig opvolgen. Bijvoorbeeld ook met de challenge van Young Impact. Als je ze iets laat zien en ze weten wat ze moeten doen dan komen er vanzelf echt hele mooie challenges. Toen ze terugkwamen van de brainstormsessie wilden ze eigenlijk niet stoppen, ze hadden gelijk duizend ideeën in hun hoofd.”

OLD: afbeelding

“Er wordt echt gekeken naar wat een leerling wil, wat er bij een leerling past en wat er gedaan kan worden zodat hen de beste toekomst gegeven kan worden in een maatschappij die eigenlijk niet voor hen gemaakt is”

Dus het Young Impact-programma past goed voor deze doelgroep?
“We hebben het Young Impact-programma geschaard onder het vak SOVA en burgerschap. SOVA staat voor sociale vaardigheden. Dat is zeker belangrijk bij onze doelgroep en goed om te oefenen. De trainers van Young Impact hebben hier super leuk op ingespeeld! Ze hebben de leerlingen kennis laten maken met hun eigen kwaliteiten, daar zijn we al super blij mee en dat is echt een meerwaarde. Het mooie was dat er simpele woorden werden gebruikt zodat het ook begrijpelijk was voor onze leerlingen. Door het toegankelijke woordgebruik konden de leerlingen het ook aan elkaar uitleggen en ontstond er een ander soort van bewustzijn.”

“Door het toegankelijke woordgebruik van de trainers konden de leerlingen het ook aan elkaar uitleggen en ontstond er een ander soort van bewustzijn”

Had de Young Impact-trainer een belangrijke rol in het aanzetten van de leerlingen volgens jou?
“Ja zeker, het is toch weer iemand extern die voor de klas staat en op een andere manier naar de klas kijkt. De trainer deed het ontzettend leuk! Ze was ontzettend actief en deed het op een manier die voor onze leerlingen heel pakkend is. De leerlingen werden ook bewust gemaakt dat ze echt iets gingen doen, iets anders dan normaal. Daardoor wilden ze er ook echt voor werken, niet alleen om het certificaat binnen te slepen.”

Hoe werd dit vervolgens toegepast op de uitvoering van de challenge?
We zijn naar een supermarkt gegaan en gaan kijken wat je daar allemaal kunt doen. Ze kwamen er al snel achter dat je mensen kunt helpen met boodschappen zoeken of boodschappen tillen. We hebben ook veel leerlingen die geen vreemde mensen aan durven te spreken, daarom hebben we ook besproken hoe je mensen aanspreekt. Dat was eigenlijk meteen een succes! Ik heb ze weggestuurd in groepjes om mensen te helpen met boodschappen zoeken en tassen dragen.”

Wat is je het meeste bijgebleven aan de challenge?
“Er kwam op een gegeven moment een man helemaal emotioneel naar me toe. Hij zei ‘ik heb eergister gehoord dat ik kanker heb en ik zag heel erg op tegen het boodschappen doen en onder de mensen te zijn’. Voor hem was het fantastisch dat de leerlingen hem hielpen. Dit was nog maar dag één dat wij impact maakten en dit was al zo iets groots!”

Hoe hebben jullie het verder aangepakt?
“Het plan bestond onder andere uit het maken van posters en het versturen van mailtjes, waarin mensen uitleg krijgen over de challenge. De mailtjes hebben ze getypt onder Nederlandse les, een vak dat ik ook geef. Het was mooi om te zien dat ze in dit traject gelijk gemotiveerd waren voor vakken als Nederlands en rekenen. Vervolgens hebben we met de supermarkt geregeld dat de klas elke woensdag lege flessen mag komen brengen. Zo hebben ze samen in totaal €80,-  opgehaald, in drie weken tijd. Dat zijn echt heel veel flessen! Het zorgde voor veel saamhorigheid en verantwoordelijkheidsgevoel, omdat ze het ook echt samen deden.”

Hoe belangrijk is het voor deze groep jongeren om ook echt samen die successen te ervaren?
“Met dit project was het erg mooi dat ze de successen ervaren. Maar ze ervaren ook de tegenslagen, want ik heb niks geregeld. Ze moesten bijvoorbeeld zelf bellen, wat sommige heel pittig vonden. Je leert altijd in de pedagogiek dat je op de successen moet focussen, maar ze moeten ook tegenslagen ervaren. We hebben wel eens de neiging om ze hiervoor te behoeden, terwijl ook een minder positieve ervaring het leerzaam maakt.”

“Ze hebben niet alleen impact gemaakt op een ander, maar zeker ook impact op zichzelf. We zijn trots!”

Gaan jullie in de toekomst verder met het aangewakkerde Young Impact vuurtje?
“Het was een groot succes en echt heel tof! Ik heb gezien hoe goed het is dat leerlingen zelf iets organiseren. We hebben daardoor met het klassenteam nu wel het idee dat we dit vaker willen laten terugkomen. Ze hebben niet alleen impact gemaakt op een ander, maar zeker ook impact op zichzelf. We zijn trots!”

Young Impact op jouw school? Klik hier voor meer informatie.

Door Selma

Selma zorgt voor de online zichtbaarheid van Young Impact

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: