Algemeen

Hoe Young Impact bijdraagt aan het Nationaal Programma Onderwijs

Hoe Young Impact bijdraagt aan het Nationaal Programma Onderwijs
Terug naar het overzicht Wendy Kakebeeke | 17 mei 2021

De krantenkoppen liegen er niet om; de coronacrisis zorgt ervoor dat jongeren zich steeds eenzamer voelen en mentale klachten ontwikkelen. In het onderwijs wordt gesproken over leef- en leerachterstanden. Daarom heeft de Rijksoverheid het Nationaal Programma Onderwijs in het leven geroepen. Er wordt namelijk ontzettend veel van jongeren gevraagd, terwijl er weinig ruimte is voor hen om in de huidige situatie te werken aan prosociaal gedrag.  Directeur van Young Impact, Wendy, praat je bij over de laatste ontwikkelingen.

Aandacht voor jongeren tijdens de lockdown
Young Impact heeft zich gedurende de lockdown voor jongeren ingezet met verschillende campagnes en events om met de klas aan deel te nemen. Wendy: “We hebben ons als team afgevraagd: wat kunnen wij nu voor jongeren betekenen? Zo ontstonden de Young Impact Energizers, waar meer dan 1.800 docenten mee aan de slag gingen met onze praktische tips waarmee het online lesgeven nét een stukje actiever werd! Daarnaast organiseerden we de ‘Samen kunnen we niet stuk’ show van StukTV, waar jongeren die het verschil maken op bijzondere wijze in het zonnetje werden gezet. Op dit moment zijn we achter de schermen bezig met de landelijke actiedag Young Impact Day op 30 juni 2021 waarbij jongeren thuis én op school in actie kunnen komen voor het klimaat. In de zomer wordt hier Young Impact Island aan toegevoegd, een bijzonder zomerkamp waar talentontwikkeling én toffe activiteiten centraal staan.”

Juist tijd en aandacht voor jongeren ná de coronaperiode, als alles weer normaal wordt
“Deze beweging zetten we door. Ook voor schooljaar 2021-2022 hebben we een breed aanbod voor het onderwijs, om juist het prosociale gedrag van jongeren te prikkelen en stimuleren.” Zo kunnen de programma’s van Young Impact ingezet worden voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het NPO is gericht op herstel én ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na de coronacrisis.

Tijdens onze programma’s werk je als school aan onderdelen als sociaal-emotionele ontwikkeling, kansengelijkheid, autonomie, kennismaking & verbinding in de klas, en maatschappelijke betrokkenheid. Wendy: “We vinden het belangrijk dat jongeren ervaren hoe het is om ergens bij te horen, en dat zij met hun eigen talenten impact kunnen maken op hun directe omgeving en zo ook de wereld. Maar ook de verbinding en het positieve gevoel tussen jongeren in de klas verdient extra aandacht. Wij zijn als Young Impact zijnde erg trots dat we voor één van de interventies van het Nationaal Programma Onderwijs een belangrijke bijdrage kunnen leveren.”

Docent Maarten: “Je ziet verandering in het gedrag bij de jongeren”
De afgelopen jaren kwamen meer dan 567 scholen in actie met een van onze programma’s. Zij hebben ervaren hoe het is om de impact van ons programma terug te zien in het gedrag van hun jongeren.  Maarten, docent maatschappijwetenschappen van Rijnlands Lyceum Sassenheim, vertelt: “Je ziet echt een verandering in gedrag bij de jongeren. Het zijn de kleine overwinningen die ze voor zichzelf boeken, zoals een telefoongesprek dat lukt of een fijne samenwerking en dat proces ervan. Ook dat ze elkaar vinden op terreinen wat ze eerst niet van elkaar wisten. Dat is heel mooi om te zien. Tegelijkertijd zijn er ook leermomenten dat een samenwerking bijvoorbeeld ook ingewikkeld kan zijn, maar dat is juist gezond en goed. Soms moeten ze ook lef hebben. Dat zijn dingen die heel leerzaam voor ze zijn.”

Wat Young Impact kan betekenen in het kader van Nationaal Programma Onderwijs en aan welke interventies onze programma’s zijn te koppelen lees je hier:

Nationaal Programma Onderwijs

 

Door Wendy Kakebeeke

Wendy is Directeur van Young Impact en gelooft in de kracht van jongeren. Zij zet zich dagelijks in voor onze grote ambitie: in 2025 1 miljoen jongeren in actie met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: