Algemeen

Docent Kevin: “Laat duurzaamheid aansluiten bij de leefwereld van jongeren”

Docent Kevin: “Laat duurzaamheid aansluiten bij de leefwereld van jongeren”
Terug naar het overzicht Selma | 27 januari, 2022

Wat doet een docent met impact zoal? We vroegen het aan Kevin van de Kamp, werkzaam voor de specialistenopleiding Vakman ondernemer bij het MBO College Zuidoost, onderdeel van ROC van Amsterdam. Binnen zijn functie spant hij zich in om duurzaamheid onderdeel te maken van het curriculum. Net als vele andere docenten, vindt ook Kevin het een uitdaging om het belang van duurzaamheid begrijpelijk te maken voor zijn mbo-klassen. Wij spraken met Kevin! 

Vertel, waar ben jij binnen de opleiding mee bezig?
“Twee jaar geleden ben ik met collega’s gaan kijken hoe we duurzaamheid binnen het college Zuidoost konden gaan vormgeven. We besloten hier een nieuwe opleiding van te maken, genaamd Sustainable leadership. We zijn vanuit het duurzaamheidsaspect gaan kijken: Hoe kunnen we met de jongeren een reis maken om duurzaamheid in het mbo op de kaart krijgen? We vinden het belangrijk dat studenten doorlopend aan de slag gaan met duurzaamheid, in plaats van een eenmalig project. Hoe enthousiast wij ook waren, de aanmeldingen waren onvoldoende. Duurzaamheid is ook één van de vier keuzedelen. Het is een signaal dat 50 studenten uit 4 keuzedelen kunnen kiezen, en er uiteindelijk niet één voor het keuzedeel Duurzaamheid kiest. ”

Waar komt dat dan door?
“We merkten onder andere dat potentiële studenten de essentie van de naam Sustainable leadership niet begrijpen. Daarnaast is duurzaamheid an sich een containerbegrip. Één van de belangrijkste interpretaties over duurzaamheid die ik van mijn studenten terugkrijg: ‘Ik heb er toch niks aan. Ik ga er toch niks mee doen. Dat doe je toch voor een ander, niet voor jezelf.’ Mbo-studenten denken vaak vanuit hun eigen micro-omgeving, hetgeen wat zij kennen. Ze vinden het lastig om een verband te leggen tussen oorzaak en gevolg op dit thema. Als ik zeg dat de ijskappen smelten en dat de dijken moeten worden verhoogd, zeggen ze: ‘Mooi, dat is dan toch geregeld?’ Dan wordt het uitleggen van klimaatverandering een grote opgave. Als docent helpt het om de urgentie vinden bij ieder individu. Waar gaat de student van aan? Zo zorg je ervoor dat, in dit geval het onderwerp klimaatverandering, geen ver-van-mijn-bed-show wordt.”

Young Impact workshop in de klas van Kevin.

Hoe pak jij zo’n ‘moeilijk’ onderwerp dan aan?
“Ik hou van een positieve benadering! Juist in deze corona tijd moeten we het luchtig houden. Daarom blijf ik altijd weg van quotes als ‘jullie zijn de laatste generatie die iets aan klimaatverandering kunnen doen’. Daarnaast zitten bij de opleiding Vakman Ondernemer (toekomstige) ondernemers in mijn lessen. Je wilt dat deze studenten straks gaan ondernemen met purpose in hun achterhoofd. Dat noemen we ook wel ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Ik geef ze mee ze dat hun onderneming straks niet innovatief genoeg is als zij niet over bepaalde aspecten als transparantie in de keten, eerlijke grondstoffen, ethische vraagstukken in de promotie en een inclusief aannamebeleid hebben nagedacht.

Waarom heb jij zo’n drive om duurzaamheid op de agenda te krijgen?
“Ik vind het als mens een belangrijk onderwerp, daarom maak ik het belangrijk in mijn lessen. Naar mijn mening hebben veel collega’s nog niet voldoende kennis en vertrouwen om goede lessen, waarbij ze in hun kracht staan, te kunnen verzorgen. Hierin moeten zij ondersteund en geschoold worden. Onderwijs technisch zie je vaak dat een boek wordt vertaald naar de lessen om dat vervolgens te toetsen.  Zeker in het mbo dien je een bredere praktische aanpak te hebben, kijkend naar wat er nu en in de toekomst speelt en dat verwerken in de lessen.”

“Ik hou van een positieve benadering! Juist in deze corona tijd moeten we het luchtig houden. Daarom blijf ik altijd weg van quotes als ‘jullie zijn de laatste generatie die iets aan klimaatverandering kunnen doen’”

Je deed ook mee aan het Young Impact-programma. Wat zag je in de klas gebeuren?
“Door Young Impact gingen jongeren ‘aan’ op een niveau dat hen boeit. Wij bieden vijftig gastlessen per jaar aan en zien dat dit goed werkt. Met name door de goede en snel afwisselende werkvormen van de Young Impact-trainers. Een groep meiden in mijn klas had een ontzettende drive om zich uit te spreken over de representatie van black hair knippen bij kappers. Niet alleen dat zij, maar de hele klas kwam met goede onderwerpen. Ik vond het fijn dat de trainers mijn klas inspireerden om juist naar de kleine impact te kijken: ‘wat voor goeds heb jij deze week gedaan?’ Voor veel jongeren is dat al het moment dat ze realiseren dat impact met iets kleins begint.”


Young Impact workshop in de klas van Kevin.

Heb je tips voor andere docenten die impact willen maken?
“Het maakt niet uit in welk vakgebied je zit, jij kunt als docent de keuze maken of je stof gebruikt vanuit duurzaam perspectief of niet. Gebruik bijvoorbeeld een tekst over zonne-energie in plaats van dat je Shell een podium geeft. Dit kun je ook doen op gebied van diversiteit en inclusiviteit. Bekijk je eigen lessen eens, en het materiaal dat je gebruikt. Draag je hiermee bij aan een betere wereld? Waar kun jij een linkje leggen, zodat het voor je studenten ook makkelijk begrijpbaar is? Zorg dat je een vonkje creëert. Iedereen heeft een eigen niveau, maar start bij de basis. Laat ze aan de slag gaan met iets dat ze aanspreekt. Het effect zie je soms niet direct. Hoe vaak heb jij wel niet gehad dat je een paar jaar later pas dacht ‘Oh dát bedoelde mijn docent.'”

Maandelijks tips en inspiratie in je mailbox om als docent met meer impact voor de klas te staan? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief van Young Impact.

Door Selma

Selma zorgt voor de online zichtbaarheid van Young Impact

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: