Algemeen

Docent Maria Teresa: ‘Er zit zóveel meer achter jongeren waar je als volwassene niet bij stil staat.’

Docent Maria Teresa: ‘Er zit zóveel meer achter jongeren waar je als volwassene niet bij stil staat.’
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 10 mei 2021

Docent Maria Teresa Snelders voelt een enorme drive om talentontwikkeling onder jongeren op de onderwijsagenda te krijgen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze nu één van de voorlopers is als het gaat om burgerschapsonderwijs. Ze is docent bij Zadkine Rotterdam en heeft al meerdere keren meegedaan aan het Young Impact-programma. Maria Teresa heeft mede door deze deelname ervaren hoe jongeren in hun kracht kunnen staan door iets goeds te doen voor een ander. Wij spraken haar over maatschappelijke impact en haar visie op burgerschap.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om het Young Impact-programma in te zetten op jullie school?
“Ik vind dat alle jongeren de kans moeten krijgen om hun talenten op school te kunnen ontdekken. Mijn intrinsieke motivatie is dat ik altijd heb gevonden dat er te weinig naar de talenten van jongeren wordt gekeken. Het gaat niet alleen om Nederlands, Engels of wiskunde. Het zijn de sociale vaardigheden die er ook toe doen. Maar dat is soms het gekke aan het onderwijs: er wordt geen cijfer voor sociale intelligentie gegeven. Dat moet en kan anders. In je leven ervaar je bepaalde mijlpalen, en daar word je door gevormd. Dat is niet alleen je opleiding. Ik vind dat wij jongeren moeten voorbereiden op het echte leven, en daar speelt burgerschapsonderwijs een grote rol in.”

Wat is jullie visie op burgerschapsonderwijs?
“Vanuit Zadkine vinden wij het belangrijk dat een student zich kan ontwikkelen. Met name de persoonlijke ontwikkeling. Het gaat voor de jongeren pas leven als ze ontdekken dat hetgeen wat ze doen, ze daar ook écht goed in kunnen zijn. Het leermoment ontstaat zodra jongeren iets voor elkaar krijgen. Binnen Zadkine is het draagvlak voor het Young Impact-programma groot. Dit komt omdat collega’s die het vak burgerschap niet geven, ook Young Impact-programma inzetten. Dat stimuleren we, want burgerschap is van ons allemaal. Het is onder andere aan ons om jongeren te vormen. Daarom zien wij Zadkine in de toekomst als broedplaats voor persoonlijke ontwikkeling. Zorgen dat jongeren kunnen doen wat ze leuk vinden én hun talenten kunnen ontdekken. Deze visie past perfect binnen de maatschappelijke diensttijd (MDT).”

“Maar dat is soms het gekke aan het onderwijs: er wordt geen cijfer voor sociale intelligentie gegeven. Dat moet en kan anders.”

“Wij zien Zadkine als broedplaats voor persoonlijke ontwikkeling. Zorgen dat jongeren kunnen doen wat ze leuk vinden én hun talenten kunnen ontdekken.”

Welke punten binnen het Young Impact programma sluiten hier volgens jou goed op aan?
“Wij hebben het Young Impact programma aan de lesdoelen voor de sociaal-maatschappelijke dimensie gekoppeld. Het doen van iets goeds voor een ander. Burgerschap is doen; maar ook een stukje kennis en vaardigheden. Dat begint met zelf onderzoek doen, en dat dekken het Young Impact-programma met de Buurtonderzoek opdracht. Ga eens naar buiten, ontdek je omgeving. Wat is er nodig? Jongeren onderzoeken hun omgeving, maar weten niet hoe zij daar impact op kunnen maken. Met het Young Impact programma ervaren ze dat op moment dat je actie gaat ondernemen, je ook daadwerkelijk dingen moet doen. Bijvoorbeeld het schrijven van een mail: studenten kwamen er ineens achter dat de Nederlandse taal toch best belangrijk is als je een goede mail op wil stellen. Dat is wat ik als docent beoog: dat studenten bewust worden van de wereld om hen heen.”


Wat zie jij in de klas gebeuren tijdens het Young Impact-programma?

“Dan denk ik altijd aan de challenge van Johnny van Vliet. Johnny is van een ongemotiveerde jongen gegroeid naar een man die weet wat hij wil. Dat heeft hij onder andere te danken aan de kennismaking met Young Impact, omdat hij zijn talenten ontdekte. Zijn idee: een kickbox challenge organiseren met Rico Verhoeven. Ik gaf hem mee: ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’. En wat denk je? Het lukte! Hij ontdekte zijn kracht in organiseren en verbinden. Ik zag als docent echt een verandering; Johnny vond zichzelf hierdoor waardevoller. Zijn actie inspireerde zijn klasgenoten om óók iets goeds voor een ander te doen. Dat is een ontzettend mooi iets.”


Wat leerde je zelf van het Young Impact programma?

“Het veranderde mijn perspectief op jongeren. Er zit zóveel meer achter jongeren waar je als volwassene niet altijd bij stil staat. Ik ben jongeren nog meer gaan bewonderen. Het Young Impact programma is niet alleen maar voor docent en diens klas, er gebeurt ook iets in je school. Hoewel er bij ons maar een kleine groep met Young Impact bezig was, wist de hele school van het project. Het leefde onder de jongeren, zij werden gezien. Van directie tot conciërge en de mensen van de kantine: iedereen wist er van. Er ontstond een onwijs hoge betrokkenheid binnen de school. Het hele onpersoonlijke van een grote school was in een klap verdwenen.”

Wat wil jij andere docenten meegeven die met burgerschapsonderwijs bezig zijn?
“Docenten leren door te doen. Ik kan tegen mijn collega’s zeggen dat dit programma fantastisch is, maar mijn collega’s moeten zelf ervaren hoe het is om dit project doen. Het moet niet iets zijn dat jij als docent belangrijk vindt, want de motivatie moet écht vanuit de jongeren komen. Als jouw jongeren cadeautjes willen inpakken voor de voedselbank, moet jij ze als docent niet pushen om het nóg groter aan te pakken. Elke actie, groot of klein, heeft impact. Ik vind dat elke docent moet ervaren hoe het is om met deze manier met jongeren bezig te zijn. Durf fouten te maken!”

Young Impact op jouw school? Klik op onderstaande button voor meer informatie.

Bekijk onze programma’s

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar communicatie skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: