Interview

Nour (17) helpt kinderen uit achterstandswijken met taalachterstand

Nour (17) helpt kinderen uit achterstandswijken met taalachterstand
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 20 april 2021

‘’Hoe kun jij slim zijn terwijl je een hoofddoek draagt en in Kanaleneiland woont?’’ Met die vraag werd Nour (17) uit Utrecht vaak gepest toen ze op het gymnasium zat. Deze ervaringen met discriminatie gaven Nour de kracht om in actie te komen voor andere kinderen uit achterstandswijken. Ze geeft huiswerkbegeleiding aan basisschoolleerlingen en probeert hen het vertrouwen in zichzelf terug te geven. Vandaag spreken we Nour over haar initiatief!

Ontdek jouw talent Kom ook in actie

Hey Nour, wat is jouw eigen ervaring met discriminatie op school?
“Ik was de enige Marokkaanse in de eerste drie leerjaren van mijn middelbare school. Daarom werd ik vaak gepest. Ik had altijd het gevoel dat ik me moest aanpassen om bij het Nederlandse beeld van de school te horen. Ik voelde me nooit Nederlands genoeg. Als ik daar nu op terug kijk, vind ik dat zo jammer! Nu weet ik dat goed ben zoals ik ben, en mensen moeten dat maar accepteren. Ik gebruik mijn kennis van nu om leerlingen van mijn oude basisschool te helpen met hun schoolwerk. Ik haal daar zoveel plezier uit, dat ik besloot er een huiswerkschool van te maken.”

Mooi! Hoe ben je toen verder gegaan?
“Ik geef dus bijles, maar ook huiswerkbegeleiding als kinderen moeite hebben met huiswerk. Omdat ik zelf niet aan discriminatie wil doen, richt ik me op alle kinderen die moeite hebben met hun schoolwerk. Jong of oud! Ik plaatste dit aanbod op social media en ben gaan flyeren in de buurt van mijn oude basisschool. Mensen begonnen me te herkennen, en via mond-tot-mond reclame klopten steeds meer jongeren bij me aan voor hulp. Nu geef ik op verschillende locaties les aan tientallen jongeren.“

“Ik voelde me nooit Nederlands genoeg. Nu weet ik dat goed ben zoals ik ben, en mensen moeten dat maar accepteren.”

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ?Huiswerkbegeleiding, Utrecht? (@nghulp)

 

Hoe draagt jouw hulp bij aan de strijd tegen discriminatie in het onderwijs?
“Ik vind dat het genormaliseerd moet worden dat kinderen met een migratieachtergrond naar het vwo of gymnasium gaan. Veel scholen op dit niveau hebben veel meer witte leerlingen dan leerlingen van een andere afkomst. Vaak speelt het hebben van taalachterstand een grote rol. De oorzaak van dit probleem ligt naar mijn mening bij de ouders van het kind. Het is ontzettend moeilijk om goed te functioneren met de Nederlandse taal als jouw ouders dit niet spreken. Daarom wil ik binnen mijn huiswerkschool ook taalcursussen ontwikkelen voor ouders die de Nederlandse taal niet goed beheersen.”

Wat wil jij leerlingen meegeven die gebruik maken van jouw huiswerkbegeleiding?
“Mijn beste vriend zei ooit, “Ik ben best bang voor Marokkanen, maar jij bent een lieve Marokkaan.” Dit soort uitspraken raken mij niet, maar ik kan me voorstellen dat andere jongeren daar meer moeite mee hebben. Ik wil mijn leerlingen dan ook meegeven dat zij alles kunnen, zolang ze zich er genoeg voor inzetten. Een goed voorbeeld hiervan is een Marokkaanse jongen die na mijn huiswerkbegeleiding, gymnasiumadvies heeft gekregen. Hij start in september in de brugklas! Ik vertelde hem dat hij zich niet moet laten wegpesten, of moet aanpassen om erbij te horen. Dat vond hij fijn, want hij is bang om anders gevonden te worden. “

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ?Huiswerkbegeleiding, Utrecht? (@nghulp)

“Mijn beste vriend zei ooit, ‘Ik ben best bang voor Marokkanen, maar jij bent een lieve Marokkaan.'”

Hoe ziet de toekomst eruit voor jouw huiswerkschool?
“Goed! Ik wil een website ontwikkelen voor jongeren met een taalachterstand. Huidige oefensites zijn gemaakt voor jongeren die de Nederlandse taal goed onder de knie hebben, en ik vind dat er iets moet komen om jongeren met een taalachterstand te ondersteunen. Uiteindelijk moet dit ook voor oudere mensen zijn die willen integreren in Nederland, maar de taal nog niet beheersen. Daarnaast merk ik dat veel kinderen last hebben van onzekerheid. Ik wil hen gaan helpen door cursussen aan te bieden om over je onzekerheid te komen.”

Hoe kunnen wij met zijn allen iets doen aan het landelijke probleem van kansenongelijkheid?
“Er moet meer educatie komen, voor zowel jongeren met een taalachterstand als de ouders hiervan. De eerste stap: begin met een gesprek. Kijk buitenlanders niet raar aan, maar stel een vraag als je die hebt. Ik heb liever dat je vraagt naar mijn afkomst dan dat je me vol afschuw aankijkt. Sta open voor andermans mening en cultuur. Ik hoop dat er op die manier meer aandacht komt voor de positiviteit rondom buitenlanders.”

Kom ook in actie

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar online marketing skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: