Programma

Maarten zag het zelfvertrouwen van zijn klas groeien

Docenten en professionals maken via het programma van Young Impact de reis van jongeren van dichtbij. In de rubriek ‘In gesprek met…’ spreken we docenten en professionals die met programma hebben meegedaan en hun ervaringen graag met ons delen. Dit keer spraken we met Maarten Algera, docent Maatschappijleer bij het Rijnlands Lyceum.

Maarten Algera was op zoek naar hoe de jongeren meer met hun omgeving konden doen. Zijn doel was om hen meer in aanraking te laten komen met de samenleving en daar iets moois voor te doen. “Ik heb geleerd dat het eigenlijk heel makkelijk is om impact te maken.”

 

“Er ontstond echt een soort good vibe om samen iets moois op te zetten”

 

Een warm bad aan complimenten

Maarten heeft het Young Impact scholenprogramma ingezet om het vak maatschappijwetenschappen inhoudelijk te versterken. “Ik vind het leuk hoe enthousiast Young Impact is en dat raakte ons en de jongeren heel erg. Er ontstond echt een soort good vibe om samen iets moois op te zetten.” Een van de challenges die hem het meest is bijgebleven is de complimenten-dag die een groep jongeren heeft georganiseerd bij hem op school. “Er werden allemaal complimenten uitgedeeld aan de docenten en die werden ook zichtbaar gemaakt in de gangen en in de docentenkamer. Ik vond het heel mooi om te zien dat er een moment van waardering was voor ons, maar ook voor elkaar. Het werd een soort warm bad van complimenten en dat was eigenlijk heel eenvoudig, maar zo treffend.”

 

Uit de comfort zone zorgt voor overwinningen

“Je ziet echt een verandering in gedrag bij de jongeren. Het zijn de kleine overwinningen die ze voor zichzelf boeken, zoals een telefoongesprek dat lukt of een fijne samenwerking en het proces ervan. Ook dat ze elkaar vinden op terreinen wat ze eerst niet van elkaar wisten. Dat is heel mooi om te zien. Tegelijkertijd zijn er ook leermomenten dat een samenwerking bijvoorbeeld ook ingewikkeld kan zijn, maar dat is juist gezond en goed. Soms moeten ze ook lef hebben. Dat zijn dingen die heel leerzaam voor ze zijn.”

Voor Maarten is het een enorme meerwaarde dat de jongeren een beetje uit hun comfortzone stappen. “Dan maak je juist de koppeling met burgerschap. ”

 

 

 

 

“Je ziet echt een verandering in gedrag bij de jongeren. Het zijn de kleine overwinningen die ze voor zichzelf boeken”

 

Binding levert bijzondere momenten op

Maarten merkt in zijn klas dat jongeren veel met zichzelf bezig zijn. “Pubers zitten in een fase dat ze erg op hunzelf gericht zijn, daarom is het goed om hen te laten zien dat de maatschappij niet zo maakbaar is.”  Twee maanden lang is Maarten met zijn leerlingen aan de slag gegaan met het Young Impact scholenprogramma. Op deze manier hadden ze genoeg tijd voor het opzetten en uitvoeren van de challenges, maar ook om genoeg aandacht te geven aan de vakinhoudelijke componenten van maatschappijleer. “De meerwaarde van het programma was ook de koppeling met het vak zelf. Ze zijn dan echt bezig met de verbindingen tussen hen en andere mensen in de samenleving, met mensen die ze eerst niet goed kenden. Maar ook met het versterken van bestaande verbindingen: dat de binding met de samenleving kwalitatief gezien ook beter wordt. Hierdoor ontstaat er meer begrip. Dit is voor jongeren goed om even bij stil te staan.”

 

“De impact van die acties op de klas, is wel iets wat je het meeste raakt”

 

Het moment waarbij Maarten die binding tussen de jongeren zag was voor hem erg bijzonder. “Er waren jongeren die hun actie lieten zien aan de klas. Deze actie was een hele mooie middag met gehandicapte kinderen. Het is bijzonder om te merken wat het effect daarvan is op klasgenoten die zelf een gehandicapt broertje of zusje hebben. Dat zij daar emotioneel van worden en dat ze met elkaar deelden dat het heel goed was dat daar aandacht aan werd geschonken. De impact van zulke acties op de klas, is wel echt iets wat je het meeste raakt.”

 

“Doe iets goeds voor elkaar en verbind elkaar, dát is echt vakoverstijgend”

 

Vakoverstijgend

“Het mooie van het Young Impact programma is dat het de jongeren iets tastbaars en zichtbaars geeft, buiten de boeken om, hoe het is om iets positiefs voor jouw omgeving te doen. De grootste winst is de persoonlijke winst voor de jongeren zelf. Ze ervaren dat ze echt iets wezenlijks kunnen betekenen voor een ander. Natuurlijk is het mooi dat het ook bij je vak aansluit, maar in de kern is het gewoon: zie elkaar, doe iets goeds voor elkaar en verbind elkaar. Dát is echt vakoverstijgend.”

 

Lees ook: Hoe onze methodiek de knop omzet bij jongeren

Wil jij ook jouw ervaring delen?
Dat vinden wij leuk. Stuur ons een berichtje en wij nemen contact met je op.

Wil jij dit ook ervaren?
Bekijk hier onze programma’s!

 

 

Door Shindaley Vos

Shindaley is onze Marketing Trainee en maakt content om docenten op de hoogte te houden van het scholenprogramma

Bekijk meer Programma

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.