Interview

Lakiescha (20), Sohna (19) en Veronika (19) strijden tegen racisme in de klas

Lakiescha (20), Sohna (19) en Veronika (19) strijden tegen racisme in de klas
Terug naar het overzicht Elmay Claassen | 23 maart 2021

Lakiescha Tol, Veronika Vygon en Sohna Sumbunu willen dat scholen meer gaan doen tegen racisme en discriminatie. Met een petitie hebben ze meer dan 60.000 handtekeningen verzameld én de politiek bereikt. Naar aanleiding daarvan hebben drie partijen een motie ingediend om racisme verplicht te behandelen op scholen en deze motie is inmiddels door de Tweede Kamer aangenomen. Het drietal is nu lesmateriaal aan het ontwikkelen voor scholen. Volgens hen moet discriminatie al op jonge leeftijd besproken worden en ligt er een grote verantwoordelijkheid bij het onderwijs. Young Impact sprak met de vriendinnen over het initiatief.
Ontdek jouw talent Kom ook in actie

Lakiescha, wanneer zijn jullie hiermee gestart?
”Wij kennen elkaar van de middelbare school en hadden alle drie een tussenjaar. Toen kwam er een grote golf van de Black Lives Matter beweging en waren er ontzettend veel protesten. Via Instagram zagen we dat we alle drie dezelfde mening hadden over het onderwerp, namelijk dat scholen een grote rol spelen wat betreft het voorkomen van discriminatie. Het was toen logisch om de handen in één te slaan! Toen kwamen we met het idee voor een petitie.”

Waar strijden jullie voor?
Veronika: ”Wij strijden voor representatie, wat betekent dat iedere leerling zichzelf moet kunnen herkennen in het lesmateriaal. Alle kinderen moeten opgroeien met helden en figuren die op hen lijken. Op basisscholen willen wij bijvoorbeeld poppen in allerlei soorten huidskleuren. En het zou goed zijn als jonge kinderen worden voorgelezen uit kinderboeken met allerlei verschillende mensen. Lang, kort, wit, van kleur, dik, dun, man, vrouw, hetero, lesbisch, lichamelijk beperkt. Als je iets wilt bereiken en je ziet niemand die op jou lijkt, dan heeft dat veel invloed op je eigen zelfbeeld.”

Lakiescha: ””Maar ook op middelbare scholen heerst in lesstof nog een heel eentonig beeld. Wij willen dat er meer perspectieven aan bod komen in ál het lesmateriaal. Over het koloniale verleden, migratieverleden en stijlen binnen de kunst, bijvoorbeeld. Neem nu het vak geschiedenis. Daarbinnen wordt nu alles verteld vanuit het Europese perspectief, maar niet het perspectief van mensen uit de koloniën die Nederland vroeger had. Als je het verhaal vertelt vanuit meerdere perspectieven, dan kom je dichter bij de waarheid. Dit is van toepassing op alle vakken die je op school krijgt. Kinderen moeten een inclusief wereldbeeld krijgen.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Zetje In (@zetjein)

Binnen drie weken was jullie plan er doorheen, hoe voelde dat?
Veronika: “We hadden echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan en 60.000 handtekeningen zouden verzamelen. Het feit dat we werden aangesproken door politici en dat zij vervolgens een motie indienden bij de Tweede Kamer, dat is echt bijzonder. Deze petitie kwam gewoon precies op het juiste moment. Het is eigenlijk heel logisch dat je racisme en discriminatie al op jonge leeftijd moet aanpakken. Zo kunnen we écht iets doen tegen institutioneel racisme.”

Wat is institutioneel racisme?
Lakiescha: “In ons land worden bepaalde groepen mensen nog steeds uitgesloten of gediscrimineerd. Dat zit bijvoorbeeld verweven in onze taal, tradities en sollicitatieprocedures. Het zit echt in alle hoeken van de samenleving en het is belangrijk dat meer mensen dat gaan begrijpen. Op gevels van gebouwen in Amsterdam zijn bijvoorbeeld nog steeds verwijzingen naar het koloniale verleden te vinden, dus het is niet helemaal verdwenen.”

What’s next?
Veronika: “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een echt platform: Zetje In. Daarmee strijden we voor een samenleving waarin gelijkwaardigheid de norm is. We werken samen met een team van experts en zijn druk bezig met het ontwikkelen van het lesmateriaal. Binnenkort gaan we starten met een eerste test. We zoeken nog docenten die met ons willen meedenken en het lesmateriaal willen testen. Zij kunnen zich bij ons aanmelden!”

Lakiescha en Sohna waren zondag ook te zien in De Racisme Kennistest. Die kun je hier terugkijken (vanaf 58:45). Ronnie Flex, die deelnam aan de test, zei over hen: ”Voor mij was het hoogtepunt die twee ambitieuze meisjes die hier hun verhaal kwamen vertellen. Ik hoop dat we veel meer van dat gaan zien in de toekomst.”

MEER INFORMATIE

Door Elmay Claassen

Elmay doet PR & Communicatie voor Young Impact en laat zien wat jongeren allemaal doen voor de wereld.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: