Algemeen

Docent Maarten activeert leerlingen met aangrijpend verhaal van Myanmarese vriend

Docent Maarten activeert leerlingen met aangrijpend verhaal van Myanmarese vriend
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 22 april 2021

Het is februari wanneer een Myanmarese vriend van Maarten Algera hem appt over de staatsgreep in het Zuid-Oost Aziatische land. De eerste dagen zijn de berichten hoopvol, ‘Het is nu of nooit’. Maar snel volgt er veel angst en geweld. Als docent maatschappijwetenschappen aan het Rijnlands Lyceum gaat Maarten het gesprek aan met zijn leerlingen. Wat betekenen de demonstraties voor een betere democratie? Wat kunnen wij er van leren en misschien belangrijker: kunnen wij iets doen? Maarten doet al jaren met zijn klassen mee aan het Young Impact-programma en wij spraken hem over zijn persoonlijke verhaal.

Wat is jouw relatie met Myanmar?
“In 2002 kwam ik na een lange backpackreis door Azië terecht in Myanmar. Ik was geïnteresseerd in de bevolking en benieuwd hoe de mensen daar leefden onder de toenmalige dictatuur. Ik leerde Steve kennen, een Myanmarese jongen die Engels lesgaf op een middelbare school. Er ontstond een lange vriendschap waarin ik het land op verschillende manieren heb zien veranderen: van dictatuur naar een voorzichtige democratie. De laatste jaren kwam er steeds meer economische ontwikkeling op gang in Myanmar. In de woorden van mijn vriend Steve: ‘het gaat de goede kant op met het land’. Dit veranderde drastisch na de staatsgreep op 1 februari waarna de fundering van het land volledig instortte.”

Hoe gebruik je het contact met Steve om jouw leerlingen bij te praten over dit onderwerp?
“Voor mijn havo 5 en vwo 6 klassen heb ik een presentatie gemaakt waarin ik de foto’s en filmpjes van Steve gebruik om zijn verhaal te vertellen. Ik stelde hen eerst de vraag. “Willen jullie hier meer over weten?” Daar kreeg ik enthousiaste reacties op. Het eerste filmpje wat ik liet zien was van Steve, waarin hij nog vol hoop en strijdlust deelnam aan de eerste demonstratie. Naarmate er meer geweld in het spel kwam, werden de beelden steeds ellendiger. Ik koos ervoor om niet alle beelden te laten zien, maar bijvoorbeeld wel een foto van een bebloede slipper. Dat maakte veel indruk op de klas.”

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Burmese Food & Beyond 🇲🇲 (@burmesebeyond)

Welke gesprekken ontstaan er in de klas?
“Dat is heel verschillend! Ik kreeg reacties van ‘Ik wist niet dat dit zo erg was’, tot ‘Wat kunnen we hier aan doen?’ Met vwo 6 kwam het gesprek op gang over de (on)mogelijkheden bij het ingrijpen van zo’n groot conflict. Waarom grijpen de VN of de Europese Unie niet in? In de klas bespraken we het sturen van een interventiemacht naar Myanmar, en wat dat voor gevolgen kan hebben. Mijn leerlingen hebben ook echt wel door dat het heftig is dat leeftijdsgenoten in Myanmar hun studies on hold moeten zetten vanwege dit conflict. Die situatie kun je je in Nederland bijna niet voorstellen.”

 

“Mijn leerlingen hebben ook echt wel door dat het heftig is dat leeftijdsgenoten in Myanmar hun studies on hold moeten zetten vanwege dit conflict. Die situatie kun je je in Nederland bijna niet voorstellen.”

 

Waarom is het belangrijk dat we hierover in gesprek blijven met onze leerlingen?
“Ik hoop dat ze een bredere blik op de wereld krijgen. Dat sociale en politieke vraagstukken een gezicht krijgen. Door het verhaal van Steve in de klas te vertellen, hoop ik dat mijn leerlingen er op een goede manier over na gaan denken. Dat ze zich afvragen wat ze zelf aan zo’n situatie kunnen bijdragen. Ik vind het belangrijk dat ze verschillende standpunten afwegen. Idealistisch gezien hoop ik dat ze hier later aan terugdenken wanneer ze in de toekomst voor een maatschappelijk vraagstuk staan.”

Wat is jouw persoonlijke motivatie om leerlingen mee te laten doen aan Young Impact?
“Als persoon vind ik het belangrijk dat leerlingen zich kunnen ontwikkelen op gebied van burgerschap en sociaal emotionele vaardigheden: durf lef te hebben en jezelf te laten zien. Durf je kwetsbaar op te stellen en durf anderen te helpen. Ik vind dat het Nederlandse onderwijs daar beperkt de ruimte voor geeft. Binnen maatschappijwetenschappen zijn we bezig met onderwerpen als binding, sociale cohesie, macht, gezag, verschillen tussen mensen en groepsvorming; allemaal kernconcepten die in het programma van Young Impact naar voren komen. Daar word ik als docent alleen maar heel erg enthousiast van!”

 

“Als persoon vind ik het belangrijk dat leerlingen zich kunnen ontwikkelen op gebied van burgerschap en sociaal emotionele vaardigheden: durf lef te hebben en jezelf te laten zien.”

 

Wat voor verandering zag je bij jouw leerlingen na het programma?
“Op de korte termijn zie je enthousiasme, omdat ze actief bezig zijn geweest met een actie. Leerlingen vertellen dan vol positiviteit over hoe ze het in actie komen hebben ervaren. Op lange termijn is dit moeilijker te zien, omdat leerlingen in het dagelijks leven enkel incidenteel worden getriggerd om iets goeds te doen voor een ander. Daar zijn wij op het Rijnlands Lyceum ook echt naar op zoek, hoe we daar structureel aandacht aan kunnen geven.  Als docent zie je het liefst dat leerlingen meerdere keren in hun loopbaan in aanraking komen en zich inzetten voor een maatschappelijk initiatief. Ik geloof dat als scholen minder voor het geijkte curriculum kiezen en prioriteit geven aan burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, het programma van Young Impact een goed startpunt is.”

Maarten schreef zelf ook een artikel over zijn vriend Steve. Dat lees je hier.

 

Young Impact op jouw school? Klik op onderstaande button voor alle mogelijkheden.

Bekijk onze programma’s

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar communicatie skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: