Programma

Zo besteed je als school meer aandacht aan het klimaat

Zo besteed je als school meer aandacht aan het klimaat
Terug naar het overzicht Elmay Claassen | 22 juni 2021

Jongeren zijn ontevreden over de mate waarin de politiek, influencers en scholen iets doen tegen maatschappelijke problemen. Zo vindt de helft van de jongeren dat influencers te weinig aandacht vragen voor milieuvervuiling en 52% dat op school te weinig aandacht besteed wordt aan het klimaat. Dat blijkt uit de Jongeren Betrokkenheidsmonitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Young Impact. Schrijnende cijfers die aangeven dat er nog veel te winnen valt, ook voor de scholen waar deze jongeren veel tijd doorbrengen. Maar hoe kun je als school zijnde meer aandacht besteden aan het klimaat? Young Impact sprak erover met leerling Joep (17) en docent Tim (33) van het Haagse Maerlant-Lyceum.

Urgentie
De jonge generatie realiseert zich dat, wanneer er niks verandert aan het klimaatbeleid, dit grote gevolgen heeft voor hun eigen toekomst. Steeds meer jonge mensen stappen naar de rechter om een strenger klimaatbeleid te eisen, en met succes. School speelt een grote rol in het leven van deze jongeren. Logisch dus dat er ook op deze plek iets verwacht wordt als het gaat om het tegengaan van klimaatverandering.

Een deel van de jongeren geeft zelf al het goede voorbeeld. Zo wil Joep Lahaye (17) een klimaatmuur bij zijn middelbare school, het Maerlant-Lyceum in Den Haag, bouwen. De muur moet minimaal twintig vierkante meter worden. “Ik zou willen dat de stad niet alleen een verzamelplaats is voor mensen, maar ook een bloeiende natuur heeft. Met kleine veranderingen kun je al zoveel meer teweeg brengen dan je denkt,” vertelt hij. Een tijdje geleden stapte hij naar zijn leraren en de ouderraad om zijn idee voor te leggen. Daar werd enthousiast op gereageerd. Joep: “Ik vind dat op school meer bewustzijn gecreëerd moet worden rondom het klimaat, want dit is de plek waar jongeren zich het meest ontwikkelen.” Joep werd vanwege zijn initiatief genomineerd voor een Young Impact Award in de categorie Klimaat. 

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Young Impact⚡ (@youngimpactnl)

Klimaat in de klas
Het Maerlant-Lyceum besteedt veel aandacht aan het klimaat en heeft zelfs een Eco-Team, waar Joep onderdeel van is. Één van de initiatiefnemers van het Eco-Team is aardrijkskundedocent Tim Verhoef (33). Samen met twee collega’s zorgt hij ervoor dat de school meer aandacht besteed aan klimaatverandering. Hij probeert gedragsverandering onder leerlingen en collega’s te bewerkstelligen, zodat zich dat op termijn ook buiten de school voortzet. “Ik merkte in mijn klas dat leerlingen zich wel bewust zijn van het klimaatprobleem, maar niet zozeer van de gevolgen. Ze weten niet welke impact dit heeft op hun leven en dat ze er ook zelf wat aan kunnen doen.”

Daarom ging Tim drie jaar geleden aan de slag met een Eco-Team op zijn school, bestaande uit drie docenten en destijds zo’n vijftien leerlingen. Ook bieden de ouderraad en een facilitair medewerker de nodige ondersteuning. Tim: “Dit was een goede stok achter de deur om het thema de hele school in te krijgen en ook onder de aandacht te brengen bij collega’s. We willen in alle lessen jongeren bewuster maken van het klimaatprobleem. Het is een geografisch verschijnsel, dus logischerwijs onderdeel van het vak aardrijkskunde. Maar eigenlijk zou dit bij alle vakken terug moeten komen. Binnen de sectie Frans behandelen ze nu bijvoorbeeld een Franse songtekst over plastic soup.”

Eco-Team
“Het Eco-Team bedenkt manieren om de school te verduurzamen,” vertelt Tim. ”Ze brainstormen over verschillende onderwerpen zoals voedsel, groen, energie en afval. Vooral op het gebied van afval hebben we veel voor elkaar gekregen. Er is nu een gescheiden afvalsysteem dat ontworpen is door leerlingen. Maar ook hebben we een terugkerende themadag ‘Pimp je broodje’ waarbij we vegetarisch eten onder de aandacht brengen.” Gedragsverandering is de grootste uitdaging van het Eco-Team. Tim: “Je kunt wel die afvalbakken neerzetten, maar dan ben je er nog niet. In gedragsverandering gaat de meeste tijd en energie zitten. Dan helpt het wel dat de leerlingen uit ons team dat gedachtegoed kunnen verspreiden naar hun medeleerlingen.”

Hopelijk gaat de klimaatmuur van Joep er écht komen. ”We hebben geen enorme pot met geld voor dit soort dingen, dus daar moeten we subsidie voor aanvragen. Dat is een langlopend proces. Ik hoop dat Joep het nog meemaakt voor hij van school gaat, dus dan hebben we nog een jaar de tijd!” Daarnaast zijn er nog veel meer plannen binnen het Eco-Team. ”We willen bijvoorbeeld alle docenten een mok geven, zodat er minder wegwerpbekers gebruikt worden, meer planten in lokalen voor een hogere luchtkwaliteit en een groen dak.”

 

Vijf tips van Tim voor bij jou op school:

1. Maak het leuk

Door bijvoorbeeld een ‘Pimp je broodje’ lunch laat je leerlingen laagdrempelig kennis maken met vegetarisch eten.

2. Gebruik een positieve insteek

Laat zien wat jongeren zelf kunnen doen en welke impact dat al heeft.

3. Betrek zoveel mogelijk mensen

Bijvoorbeeld de schoolleiding, de ouderraad en de leerlingen natuurlijk.

4. Geef het tijd

Hou vol, gedragsverandering heeft nu eenmaal wat tijd nodig.

5. Maak gebruik van peers

Door bijvoorbeeld het samenstellen van een Eco-Team. Zij kunnen het goede voorbeeld geven aan de rest van de school.
 

Iedere maand tips & trics over impact maken in het onderwijs?
INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

Door Elmay Claassen

Elmay is onze Content & PR Manager en zet haar creatieve skills in om jongeren in actie te laten komen.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: