Interview

Thomas leerde lessen én mensen kennen bij Talent Trip

Thomas leerde lessen én mensen kennen bij Talent Trip
Terug naar het overzicht Tim van Boxtel | 13 maart, 2024

Thomas de Ridder (20) deed afgelopen maanden mee aan Talent Trip. Dat is een maatschappelijke diensttijd-programma van YoungCapital en Young Impact, waarin jongeren zichzelf beter leren kennen en hun talenten ontwikkelen. Ook doen ze samen iets terug voor de maatschappij. Thomas leerde onder meer dat hij wat minder streng mag zijn voor zichzelf. 

Ha Thomas, waarom gaf jij je op voor het maatschappelijke diensttijd-programma Talent Trip?
“Ik verliet school in november 2021 zonder diploma nadat ik een burn-out kreeg. Sindsdien ben ik druk bezig met het ondernemerschap. Ik wil bijvoorbeeld leerlingen helpen die twijfelen of ze wel door moeten gaan met school. Ik zag Talent Trip voorbijkomen in een mailtje. Het leek me een mooie kans om mezelf te ontwikkelen en nieuwe contacten op te doen.”

Inmiddels is het programma voorbij. Wat vond je ervan?
“Heel leuk! Ik heb erg interessante mensen ontmoet. Daarnaast leerde ik veel van de workshops. De trainers waren jong, enthousiast en open. Ze wisten echt veel over bepaalde onderwerpen. Ze vroegen ook goed door op juiste momenten, zodat je echt wat dieper in je gedachten terechtkwam en beter kon reflecteren op je keuzes. Daarnaast zaten de workshops goed in elkaar. Ze waren inhoudelijk sterk, maar ook leuk en speels vormgegeven.”

‘De trainers zijn jong, enthousiast en open’

Wat heb je bijvoorbeeld geleerd?
“Dat ik meer mag geloven in mezelf en niet zo streng voor mezelf hoef te zijn. Ook nam ik wat praktische tips mee. Bijvoorbeeld om beter te luisteren, dat leerde ik tijdens de workshop over communicatie. Niet luisteren met als doel antwoord te geven, maar met als doel informatie te ontvangen. Daardoor lopen gesprekken nu makkelijker en voel ik meer diepgang in de contacten die ik heb. Ook heb ik een paar ‘o ja-momentjes’ gehad. Bijvoorbeeld op het gebied van planning. Zo leerde ik tijdens de workshop over timemanagement wanneer ik het productiefst ben. Op welke tijdstippen, maar ook in welke omstandigheden. Het werkt voor mij bijvoorbeeld niet om aan de dag te beginnen zonder duidelijke taak. Als ik die nog moet bedenken, loop ik vast.”

‘Ik heb geleerd dat ik meer in mezelf mag geloven en niet zo streng hoef te zijn’

Hoe was het om dit in groepsverband te doen?
“Heel fijn. Je leert veel door naar elkaar te luisteren. Sommigen hebben dezelfde problemen, anderen kun je juist helpen of kunnen jou iets bijbrengen. Zo leerde ik een waardevolle les over doelen stellen. Het werkt voor mij nooit zo goed om te gaan zitten en nadenken: wat zijn mijn doelen? Een groepsgenoot kwam met de oplossing om jezelf af te vragen: als je over vijf jaar geïnterviewd wordt, waar wil je dan staan? Die tip is me bijgebleven. Ik heb daarnaast ook echt waardevolle contacten opgedaan voor mijn carrière. Met één andere deelnemer werk ik nu bijvoorbeeld samen aan een project voor mijn bedrijf en zijn school.”

Jullie mochten ook een challenge bedenken en uitvoeren om een positieve impact te maken. Wat hebben jullie gedaan?
“Meerdere dingen! Zo hadden we eten over van de lunch. Dat deelden we uit aan mensen die op straat leven. Zij waren daar echt heel blij mee. Daarnaast gaven we gratis knuffels weg. Ten slotte gingen we nog naar het station, waar we rozen uitdeelden. Iedereen liep met een glimlach én een roos weg. De impact was dus zeker gemaakt.”

‘We gaven eten aan de mensen die op straat leven en deelden rozen uit op het station’

En nu? Wat ga je nu doen?
“Ik ga door met mijn ondernemingen. Ik zou het echt leuk vinden om zelf als coach te werken, bijvoorbeeld bij Talent Trip. Ik kan vanuit mijn ervaring andere jongeren iets leren. Ik wil hen graag vertellen over mijn burn-out en ze helpen bij bijvoorbeeld motivatieproblemen op school. Ik weet inmiddels dat de weg buiten school voor de meesten niet de beste weg is. Voor mij pakt het goed uit, maar elke stap is hard werken en vereist veel discipline. Het is fijn om me soms nog een beetje kind te kunnen voelen en wat bij te leren, zoals bij een gratis en laagdrempelig initiatief als Talent Trip.”

Wil jij ook meedoen aan Talent Trip?

KLIK HIER OM JE IN IN TE SCHRIJVEN

Door Tim van Boxtel

Als freelance journalist verdiept Tim zich in verhalen van jongeren én onderwijsprofessionals die hij zo inspirerend mogelijk opschrijft.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: