Interview

Tigo (18) is hoogbegaafd: ‘Ik pas niet in het Nederlandse onderwijssysteem’

Tigo (18) is hoogbegaafd: ‘Ik pas niet in het Nederlandse onderwijssysteem’
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 31 augustus 2021

In het Engels wordt hoogbegaafdheid gifted genoemd. Alleen ziet Tigo (18) zijn hoogbegaafdheid juist niet als een geschenk, maar als een probleem. Hij heeft moeite met leren en krijgt daarvoor niet de juiste hulp. Waarom? ‘Omdat er geen ruimte is voor hoogbegaafde jongeren in het Nederlandse onderwijssysteem.’ Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat je het als hoogbegaafde uitstekend doet op school of voldoende kansen krijgt in het onderwijs. Tigo spreekt zich uit omdat hij vindt dat er meer begrip moet komen voor hoogbegaafde jongeren. 

Hey Tigo! Wat is jouw verhaal?
“Ik ben hoogbegaafd. Mijn manier van denken is anders dan de gemiddelde leerling. Daardoor functioneer ik niet goed in het huidige schoolsysteem. Ik begon namelijk op het gymnasium, maar kreeg veel last van blackouts vanwege stress. Hierdoor kon ik mijn schriftelijke toetsen niet goed maken. Als ik de stof mondeling moet toelichten, ervaar ik minder stress en kan ik wél op het goede antwoord komen. Op het moment dat ik het op moet schrijven, lukt dat me niet.”

Dat is lastig in een schoolsysteem waar het grootste deel van de toetsen schriftelijk is.
“Dat is het zeker. Ik ben vroeger vaak van school gewisseld. Ik mocht de toetsen niet altijd mondeling afnemen, omdat schriftelijk nu eenmaal de norm is. Toen ik zakte naar havo/vwo niveau, kwam ik op een school waar ze meer oog voor taalproblemen zouden hebben. Hoewel ik dyslexie heb en dus ook moeite heb met taal, kon deze school mij niet de juiste hulp bieden. Uiteindelijk heb ik een IQ-test gedaan waaruit bleek dat ik een IQ-score van 145 heb. Nu doe ik havo op het volwassenenonderwijs waar ik meer ruimte krijg voor de vakken die ik écht goed kan.”

Hoe komt het dat jij zoveel moeite hebt met school?
“Vroeger was ik vaak bevriend met de leraren, omdat ik te volwassen was voor mijn leeftijdsgenootjes. Het is moeilijk als je als kind iedereen ziet spelen en jij bent alleen maar aan het nadenken. Aansluiting vinden in de klas vond ik dan ook erg lastig. Verder kan ik me slecht focussen op vakken waar ik niet goed in ben. Zo kan ik drie uur Latijnse woordjes leren zonder daar ook maar iets van te onthouden. Daarnaast heb ik dyslexie en ADD, wat het leren ook moeilijk maakt. Ik ben me ervan bewust dat mensen denken dat ik alles zou moeten kunnen omdat ik hoogbegaafd ben, maar die gedachte klopt dus totaal niet.”

 

“Ik ben me ervan bewust dat mensen denken dat ik alles zou moeten kunnen omdat ik hoogbegaafd ben, maar die gedachte klopt dus totaal niet.”

 

Waarom spreek jij je uit over kansenongelijkheid onder hoogbegaafden in Nederland?
“Er wordt vaak gesproken over kansenongelijkheid als gevolg van armoede of racisme. Dat komt helaas veel voor in Nederland. Wat mensen niet weten, is dat je als hoogbegaafde lang niet dezelfde kansen krijgt in het onderwijs dan de ‘gemiddelde’ leerling. Dit komt omdat er weinig begrip en kennis is over de inhoud van hoogbegaafdheid.”

Waarom is er zoveel onbegrip over hoogbegaafdheid?
“Je bent slim, dus je kunt goed leren. Toch?  Dat is niet altijd hoe het werkt. Een hoog IQ betekent niet dat je in alles uitmuntend bent. Het is vervelend wanneer mensen verwachten dat je overal de beste in bent, terwijl je juist veel problemen ervaart met leren. Ik ben geen wonderkind omdat ik hoogbegaafd ben. Ik moet óók voor dingen leren. Juist omdat mensen dit vaak niet begrijpen, is er weinig tot geen hulp voor hoogbegaafden in ons onderwijssysteem.”

“Hoogbegaafdheid moet niet meer worden gezien als een wondermiddel waardoor je alleen maar tienen haalt.”

 

Hoe zie jij dit in de toekomst?
“Ik hoop dat ik later een baan krijg waar mijn hoogbegaafdheid wordt begrepen. Toch blijft het een lastig onderwerp. Hoogbegaafdheid moet niet meer worden gezien als een wondermiddel waardoor je alleen maar tienen haalt. Dit verhoogt juist de druk op hoogbegaafden om beter te presteren in een systeem dat hen niet ondersteunt. Voor mij heeft dat voor veel angst gezorgd, en ik hoop dat er in de toekomst meer bewustzijn komt. Zo kunnen we toekomstige hoogbegaafde jongeren beter helpen.”

Wat wil jij andere jongeren meegeven over hoogbegaafdheid?
“Ben je hoogbegaafd? Zoek lotgenoten. Ik voelde me vroeger erg alleen omdat ik niemand kende die hetzelfde doormaakte als ik. Er zijn duizenden jongeren in Nederland die hetzelfde voelen als jij, ook al heb jij het gevoel dat je er alleen voor staat.Tot slot wil ik ze meegeven dat ze voor hun eigen geluk moeten kiezen. Want hoewel de keuze tussen een school met vrienden óf een school die mijn hoogbegaafdheid begreep ontzettend moeilijk was, ben ik blij dat ik nu mensen om me heen heb die mij goed kunnen helpen.”

 

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar communicatie skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: