Interview

Studentengroep ‘Klimaatjes’ strijdt voor het klimaat via educatief bordspel

Studentengroep ‘Klimaatjes’ strijdt voor het klimaat via educatief bordspel
Terug naar het overzicht Ana Glavas | 4 mei 2021

Studenten Josine (23), Nienke (23), Daan (23), Timo (23), Leroy (27) en Bram (22) runnen samen de duurzame onderneming ‘Klimaatjes’. Zij zetten zich in voor het klimaat door meer milieubewustzijn te creëren in het lager onderwijs via een educatief bordspel. Met het spel leren leerlingen over maatschappelijke en klimaat gerelateerde issues. Het doel van het spel is de stad zo groen en toekomstbestendig mogelijk te maken. Young Impact sprak met Bram over het initiatief.
Ontdek jouw talent Kom ook in actie

Hey Bram, kun je wat meer vertellen over jullie initiatief?
‘’Ons initiatief kwam voort uit een aantal passies en overtuigingen die wij als groep delen. Ten eerste vinden we het klimaat een ontzettend relevant en belangrijk onderwerp, met name voor jongere generaties. Daarnaast geloven we heel erg in gamification als concept omdat spelen een hele goede manier is om een complex onderwerp uit te leggen. Dus door educatie, klimaat en het spel element te koppelen kwamen we uit op ons bordspel.’’

Kun je me uitleggen hoe jullie bordspel werkt?
‘’Meestal wordt het spel gespeeld door vijf spelers. Samen vormen zij een regering van een fictieve stad en de wereld er omheen. Het doel is om de wereld zo duurzaam en leefbaar mogelijk in te richten door kennis- en dilemmavragen te beantwoorden. De kennisvragen dienen om kennis te verschaffen en een gesprek te starten, bijvoorbeeld over plastic vervuiling of overbevissing. Vervolgens komt er een dilemmavraag waarbij de leerlingen actief aan de slag moeten met het probleem. Je moet dan een keuze maken om bijvoorbeeld overbevissing tegen te gaan door gebieden te beschermen of het eten van vis te verbieden. Dan zie je dus direct dat de beslissingen die je maakt effect hebben op je stad.’’

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Bordspel Klimaatjes (@bordspel_klimaatjes)

 

Hoe draagt het bordspel bij aan ecologisch bewustzijn creëren in het onderwijs?
‘’Enerzijds draagt het spel bij aan het persoonlijke gedrag van kinderen. Ze zien direct wat voor een impact een keuze kan hebben en hoeveel impact je zelf kunt maken door je gedrag aan te passen. Zoals een keer proberen vegetarisch te eten. Op die manier wordt er meer bewustzijn gecreëerd. Ook onder kinderen die nog nooit van vegetarisch eten gehoord hebben. Anderzijds leren ze na te denken op bestuurlijk niveau en maken ze kennis met leiderschap. Wij hopen over 30 jaar de eerste Klimaatjes-speler in de echte regering van Nederland te hebben, waarbij ze de kennis die ze hebben opgedaan bij ons spel kunnen toepassen in de praktijk.”

Waarom is het zo belangrijk dat dit in het onderwijs gespeeld wordt?
‘’Naar onze mening is er nog een tekort aan goede educatie over het klimaat in het onderwijs, met name op de basisschool. We merken ook dat het klimaat een breed en complex onderwerp is. Daardoor kan het intimiderend zijn om daar als docent les over te geven of als ouder daarover te praten. Het wordt al gauw ingewikkeld en juist doordat we het onderwerp in een spelvorm hebben gegoten is het heel behapbaar voor zowel de kinderen als de begeleiders van het spel.’’

 

‘’Klimaatvervuiling is een abstract probleem dat door ons bordspel heel inzichtelijk wordt gemaakt.’’

Bordspel Klimaatjes

Hoe ziet de toekomst eruit voor jullie bordspel?
‘’Tot nu toe hebben al meer dan 500 kinderen het bordspel gespeeld. We willen het spel heel graag op alle basisscholen in Nederland verspreiden. Daarnaast zijn we nu druk bezig met de uitbreiding voor een middelbare school versie. Ondanks dat de kennis- en dilemma vragen nu ook door alle leeftijdsgroepen gespeeld kan worden, willen we kijken of er meer diepgang en kennis toegevoegd kan worden. Door kleine aanpassingen te doen kunnen we breiden naar veel nieuwe doelgroepen, hopelijk gaan we daar de kans voor krijgen.’’

‘’Al zo’n 500 leerlingen zijn in een ministerrol gekropen om hun stad te verduurzamen!’’

Naast jullie spel spelen, wat kunnen wij met zijn allen doen om ecologisch bewuster na te gaan denken?
‘’Er moet vooral veel meer over het klimaat gepraat worden. Niet alleen op basisschool niveau, maar ook op landelijk niveau. Via het spel hopen we de leiderschap skills aan kinderen mee te geven. Zodat zij zelf naar de juffrouw, meester of directeur durven te stappen om te vragen naar een meer vegetarisch menu, de verwarming een graadje lager te zetten in de klas of meer groen op de speelplaats van de school. Probeer dus vooral op jouw manier impact maken op je eigen omgeving!’’

Kom ook in actie

Wil je meer te weten komen over het educatieve bordspel? Kijk op de website.

Door Ana Glavas

Ana verzorgt de communicatie richting partners en stakeholders en werkt in een uitvoerende rol aan de reputatie en naamsbekendheid van Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: