Interview Onderwijs

Onderwijsassistente Hennie: “Na deze actie zagen wij een enorme samenhang tussen de leerlingen.”

Onderwijsassistente Hennie: “Na deze actie zagen wij een enorme samenhang tussen de leerlingen.”
Terug naar het overzicht Britt Evers | 15 maart, 2023

Hennie Janssen is onderwijsassistent op Etty Hillesum Lyceum De Boerhaave in Deventer. Na de aardbevingen in Turkije en Syrië zag ze hoe haar leerlingen steeds meer naar elkaar toe trokken om steun bij elkaar te vinden. Ze besloten om Turkse hapjes te maken en verkopen tijdens de pauzes om geld op te halen voor de slachtoffers. Volgens Hennie heeft de saamhorigheid op school gezorgd dat de actie een daverend succes was! 

Hi Hennie, hoe heb jij het nieuws gebracht aan de leerlingen?
‘’Allereerst heb ik het er met collega’s over gehad. Daarin voelden we heel veel verdriet en onwetendheid. Hierna vonden wij eigenlijk ook dat we het erover moesten hebben met onze leerlingen. We hebben veel leerlingen op school zitten met een Turkse of Syrische afkomst en ook wij vonden dat we onze steun moeten kunnen bieden aan hen. Dat gedaan hebbende zijn we in contact gekomen met de secretaris van de Deventerse moskee. Hij heeft een toespraak gehouden in onze aula voor alle leerlingen, het was muisstil. Leerlingen waren geëmotioneerd en zochten steun bij elkaar. Vanaf dat moment is er een hele stroom van leerlingen gekomen die in actie wilde komen, die iets wilden doen.”

Hoe hebben jullie je ingezet voor de slachtoffers van deze gebeurtenis?
‘’Vanuit onze school heb ik aan de Deventerse moskee gevraagd hoe we een steentje konen bijdragen. Ook omdat er zo ontzettend veel leerlingen waren die in actie wilde komen. Dat waren vooral veel Turkse en Syrische leerlingen maar ook heel veel Nederlandse. De leerlingen hebben meteen leuke flyers gemaakt en Turkse en Syrische gerechten gemaakt en verkocht in de pauzes, dat deden we een aantal dagen elke pauze. Met deze actie hebben we tot nu toe al €3158,92 opgehaald! Dit mooie bedrag hebben we gedoneerd aan Stichting Help Syrië, een initiatief van mensen uit Deventer, en Stichting Plaatselijk Belang van de Turkse Moskee in Deventer, zij zorgen ervoor dat dit terecht komt bij hun zusterorganisatie in het rampgebied.”

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om geld op te halen en geen spullen?
‘’Met de secretaris van de moskee in Deventer hebben we het daarover gehad en die vertelde ons dat er al zo veel spullen ingezameld werden en dat geld op dit moment het belangrijkste was. Volgens de moskee was het logistiek ook heel moeilijk om al deze spullen naar het rampgebied te krijgen en zo was de keuze vrij snel gemaakt.’’

Wat heeft deze actie betekent voor de leerlingen van De Boerhaave?
‘’Op onze school is het grote probleem dat onze leerlingen heel erg in groepjes leven. We zien dat leerlingen van eenzelfde nationaliteit meer met elkaar omgaan en er ontstaat geen verbinding tussen alle leerlingen samen. Waar wij als school heel erg tegenaan lopen is dat leerlingen van andere nationaliteiten vaak in een negatief daglicht worden gezien. We lopen al lang met de vraag hoe we precies deze leerlingen in het zonnetje kunnen zetten. Na deze actie zagen we een enorme samenhang tussen de leerlingen. Geen ik of jij, maar een wij. Zeker in een tijd van polarisatie is de samenhang die er ontstond alleen maar prachtig om te zien. Dat geldt niet alleen voor leerlingen, ook voor ouders. Ouders die plots aansloten bij de in de pauzes met Turkse gerechten om te kunnen verkopen. Echt waar, ik heb ouders vol trots en bewondering naar hun kinderen zien kijken over wat ze op dit moment aan het doen zijn voor de Turkse en Syrische gemeenschap. Dat er dan zo iets vreselijks moet gebeuren in de wereld om deze uitkomst te krijgen is heel verdrietig, maar we zijn blij met wat het met onze leerlingen heeft gedaan. Er ontstond zo veel liefde tussen leerlingen en dat is  iets waar je als onderwijzer alleen maar van kan dromen.’’

”Na deze actie zagen we een enorme samenhang tussen de leerlingen. Geen ik of jij maar een wij.”

Jij bent onderwijsassistent vooral burgerschap gerelateerd, hoe vind je dat de leerlingen het hebben gedaan?
‘’De leerlingen op onze school zijn tussen de 11 en 15 jaar, we zijn een onderbouw VO school. Dat je zo’n jonge groep leerlingen hebt die allemaal opsprongen met het idee dat we iets moeten betekenen voor de mensen die onze hulp heel hard kunnen gebruiken is iets waar geen burgerschap les tegenop kan. Het laten zien aan leerlingen dat het niet altijd om ik draait maar om wij samen is altijd al moeilijk bij te brengen, en ik kan vol trots vertellen dat dat wel is gelukt. Ik ben ontzettend trots op de leerlingen en wat zij hebben gedaan. Datgene waarvan je hoopt dat het ooit gebeurd tussen leerlingen is deze week ook echt gebeurd.’’

Wat zou je andere jongeren mee willen geven als het gaat om andere helpen?
‘’Wat je ze mee wil geven is wat we nu aan het doen zijn. En je wilt dat dat door blijft gaan. Sowieso vinden wij de maatschappelijke stage op school erg belangrijk, omdat we leerlingen willen bijbrengen dat je voor anderen klaar moet staan. Dat het niet draait om uurtje factuurtje maar juist wat je kan betekenen voor een ander,  puur vanuit de wil om iemand te helpen. Wat ik alle jongeren mee wil geven; Denk aan anderen, kijk wat er speelt en wat je kan betekenen voor een ander.’’

”Ik kan niet trotser op mijn leerlingen zijn.”

Meer weten over gelijke kansen en armoede? Zie hier onze campagne #FixDeKloof

Door Britt Evers

Britt is journalist in spé en helpt Young Impact met de zichtbaarheid van onze partners en organisatie. Go Britt!

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: