Interview

Docent Liljan stuurt al 6 jaar lang kaartjes naar collega’s

Docent Liljan stuurt al 6 jaar lang kaartjes naar collega’s
Terug naar het overzicht Tim van Boxtel | 20 juni, 2024

Impact maken geeft haar werk iedere dag extra glans. Liljan van der Wilt (38) is
mentor, docent economie en ondernemerschap, maar vooral impactmaker op het
Amstelveen College. ‘Ik wil van mijn leerlingen zo leuk mogelijke minimensjes maken.’

Ha Liljan, jij bent zowel binnen als buiten je klaslokaal druk bezig met impact maken!
Wat drijft jou om dat stapje extra te zetten?
“Ik vind het heel belangrijk om leerlingen mee te geven dat zij een positieve bijdrage kunnen
leveren aan de wereld. Als je alleen maar benadrukt, wat ik vaak hoor, dat ze lui, lawaaierig
en negatief zijn, dan gaan ze daarin geloven. Ik leg liever de nadruk op het positieve, zodat
ze dat overnemen.”

Hoe heb jij met jouw leerlingen tot nu toe impact gemaakt?
“Inmiddels zet ik al 6 jaar het Kickstart-programma van Young Impact in bij mijn lessen
ondernemerschap. Ik vind het heel mooi om te zien hoe leerlingen daarmee in 5 of 6 weken
tijd echt iets waardevols doen voor een ander. Ze beginnen vaak met een veel te groot en
onrealistisch doel, maar ook dat is leuk: ze zijn nog lekker ongeremd. Ze willen vaak iets
voor ouderen en basisscholen doen. Een groepje ging knutselen met basisschoolkinderen en
bracht die werkjes daarna naar het bejaardenhuis. Andere leerlingen ruimden het park op,
waar ze altijd voetbalden. Dat leverde hen veel complimenten op van de bezoekers van dat
park. Zo’n ervaring kan zomaar het duwtje zijn waardoor ze vaker afval van een ander op
gaan ruimen.”

‘Het is mooi om te zien hoe leerlingen in 5 of 6 weken echt iets waardevols neerzetten
voor een ander’

Vinden ze het programma zelf ook leuk?
“Zeker! Je merkt dat de energie van iemand anders voor de klas goed werkt. In het begin is het vaak even wennen en vinden ze het ongemakkelijk. Ze zijn dan vooral geïnteresseerd in het feest, de Young Impact Day. Maar uiteindelijk zijn ze alleen nog maar bezig met hun
plannen om impact te maken.”

Je maakt niet alleen met je leerlingen impact, maar bent zelf ook nog druk bezig hè?
“Dat klopt! Ik stuur op vrijdagen kaartjes naar collega's. Als steuntje in de rug, maar bijvoorbeeld ook om ze te feliciteren met het slagen van hun kind. Dit idee kwam ook van het Kickstart-programma. Het is inmiddels een bekende actie bij ons op school. Ik vind regelmatig lege ansichtkaarten in mijn postvakje, die ik kan gebruiken. Ook hebben we een mailadres opgezet waarmee collega's anderen kunnen nomineren voor een kaartje. Soms vragen mensen of ze me kunnen helpen. Ik verstuur de kaarten nu standaard samen met twee collega's. Af en toe zet ik een speciale kaartenactie op. Zo liet ik tijdens een
ouderavond alle ouders een kaartje schrijven voor hun kinderen. Die leerlingen kregen de kaartjes tijdens de toetsweek, als extra steuntje in de rug.”

‘Ik liet alle ouders een kaartje schrijven aan hun kind voor de toetsweek’

Wat voor reacties krijg je op deze acties?
“Iedereen waardeert het enorm. Zo vaak krijg je geen post meer in deze tijd. De reacties die me bijblijven zijn vooral van mensen die een hart onder de riem goed konden gebruiken. Een paar jaar geleden was een collega bijvoorbeeld langdurig ziek. Het is dan best lastig om te bedenken wat je op een kaartje zet. Meestal kies ik voor een tekst als: 'Een kaartje voor jou, want post is leuk en jij bent leuk.' Die zieke collega vond het bijvoorbeeld een heel mooi
gebaar. Ik kreeg zelf 2 jaar geleden ook allerlei kaartjes, toen ik geopereerd was aan mijn amandelen. Heel tof! En het kost echt niet veel tijd en moeite.”

‘Ik kreeg zelf ook allerlei kaartjes toen ik geopereerd was aan mijn amandelen’

Hoe zie jij de rol van de leraar in het motiveren van de leerlingen om impact te maken?
“Je gaat niet het onderwijs in, omdat het zo'n relaxte baan is, je zo veel waardering krijgt of je salaris zo hoog is. Je vindt het vooral leuk om het verschil te maken voor een groep pubers. Om ze in te laten zien dat ze niet de enige zijn die met bepaalde problemen stoeien. Om ze
zo'n leuk mogelijke tijd te bezorgen en van hen zo leuk mogelijke minimensjes te maken. Als je zo in dit werk staat, dan heb je de leukste baan die er is. Als mentor laat ik mijn leerlingen weleens een enquête invullen. Eén kind schreef: 'Mevrouw Van der Wilt leert me hoe ik mijn eigen shit kan regelen. En als dat me niet lukt, dan helpt ze me.' Dat is precies wat ik doe.”

NOMINEER EEN IMPACTDOCENT

Door Tim van Boxtel

Als freelance journalist verdiept Tim zich in verhalen van jongeren én onderwijsprofessionals die hij zo inspirerend mogelijk opschrijft.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: