Programma

Docent Ismail: “Ik ben nu de docent die ik vroeger nodig had”

Docent Ismail: “Ik ben nu de docent die ik vroeger nodig had”
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 9 juli 2021

Ismail Aghzanay is een van de Meesters Met Dromen, docent Engels en teamleider op een school voor beroepsonderwijs. Hij won in 2018 de ‘Leraar van het Jaar Rotterdam’ prijs én wordt vaak als gastspreker over jongeren en het onderwijs gevraagd. Door zijn verleden als jongere in het speciaal onderwijs snapt hij het gedrag van de jongeren in zijn klas. Zijn benadering? “Stel je kwetsbaar op. Het begint bij vertellen wie je bent, waar je vandaan komt.” 

Wat is jouw verhaal?
“Voor de klas staan was nooit mijn eerste keuze, omdat ik zelf nooit een succes-ervaring heb gehad in het onderwijs. Ik was een moeilijke leerling, maakte veel foute keuzes. Toen ik de kans kreeg om het onderwijs in te gaan, realiseerde ik me dat dit dé plek is om jongeren te inspireren. Nu ben ik de docent die ik vroeger nodig had. Na mijn eerste jaar voor de klas wist ik zeker dat dit mijn roeping was!”

Waaraan merkte je dat onderwijs jouw ding is?
“Het is heel gek, maar ik zag allemaal kleine Ismailt’jes. Ik zag jongeren met een onzeker gedrag, omdat ze veel hebben meegemaakt. Sommigen van hen hadden een mindere thuissituatie of leven in armoede. Het enige wat deze jongeren willen is erkenning en waardering. Voor mij is het dan logisch dat ze bepaald automatisch gedrag laten zien. Jongeren weten soms niet beter dan keihard in de verdediging te schieten. Fight or flight.”

Hoe ga je om met dat type gedrag?
“Ik heb geleerd om duidelijk te zijn. Als ik voor de klas sta, dan maak ik een statement. De jongeren in mijn klas zijn gebaat bij structuur en regelmaat. In de eerste les heb ik de regels aan hen voorgelegd. Daar moeten ze zich aan houden. Tegelijkertijd vertel ik hen dat ik keihard voor hen ga werken. Ik ga voor ze door het vuur. Maar dan verwacht ik ook van mijn jongeren dat ze zich 100% geven. Door te vertellen dat ik ook een moeilijke jeugd heb gehad stel ik me kwetsbaar op, en heb ik de aandacht van de jongeren.”

Ismail voor de klas.

Welke rol speelt jezelf kwetsbaar open stellen richting jongeren in het lesgeven?
“Kwetsbaarheid verbindt. Het begint bij vertellen wie je bent, waar je vandaan komt. Welke pijn jij hebt. Als ik als docent alleen maar over mijn successen ga vertellen, dan haken mijn jongeren af. Zij willen juist horen wat ik heb meegemaakt en hoe ik ben gekomen tot waar ik nu sta. Hoe mijn moeilijke jeugd en mijn tijd in het speciaal onderwijs mij gevormd hebben. Zo sluit ik aan bij de belevingswereld van de jongeren. Ik wil dat ze zíen dat ik te vertrouwen ben, dat ze zien dat ik een no-nonsense leraar ben. Dat ik regels nakom maar er óók voor hen ben als ze me nodig hebben.

Hoe reageren jouw jongeren daar op?
“Ik merk dat als ik duidelijk ben, jongeren daar goed op reageren. Dan zeg ik: ‘Hé vriend, bij mij moet je dat niet proberen.’ Voor mij goed om mijn grens aan te geven en de klas weet gelijk waar ze aan toe zijn. Tegelijkertijd gaan ze ook aan op mijn kwetsbare benadering. Er ontstaat dan een connectie, een klik, op basis van common ground en respect voor elkaar. Het is zo belangrijk dat er een gesprek ontstaat als gelijken, niet als belangrijke volwassene tot leerling.”

 

“Ik wil dat ze zíen dat ik te vertrouwen ben, dat ze zien dat ik een no-nonsense leraar ben. Dat ik regels nakom maar er óók voor hen ben als ze me nodig hebben.”

 

Welke levenslessen geef jij je jongeren mee?
“Je gaat nooit alles bereiken, maar je gaat wel veel bereiken. Werk vanuit je hart in combinatie met je verstand. Vraag jezelf af: ‘Waar word ik gelukkig van?’ Gelukkig worden van iets, is belangrijker dan centjes verdienen. Wees goed voor je ouders. Tegen de jongens zeg ik:  Je bent geen gangster. Het is niet stoer om een verkeerde weg in te slaan. Ga gewoon iets maken van je leven. Tegen de meiden zeg ik: Ken je waarde en laat je niet gek maken. Laat zien waar je voor staat. Ik zie, waardeer en hoor je. Laat niemand je ooit vertellen dat je minder waard bent.”


Dat raakt het onderwerp kansengelijkheid. Hoe pak jij dat aan in de les?
“Ik wil me niet richten op de externe factoren van kansengelijkheid zoals een laag sociaal economische status. Ik richt me vooral op: wat gebeurt er in de klas? Hoe kan ik er voor zorgen dat alle jongeren de kansen krijgen waar ze recht op hebben? Daar hoort voor mij ook vertrouwen op en geloven in jezelf bij. Waar liggen je talenten? Wat is jouw kracht? Vanuit mijn rol zeg ik altijd: ‘Wat geven wij de jongeren mee? In hoeverre leren wij ze dat ze dat ze slim en talentvol zijn?’ Dat draagt ook bij aan kansengelijkheid. Docenten moeten veel meer beseffen dat het niet alleen gaat over schoolresultaten, maar over de mindset van maatschappelijke ontwikkeling. Dát is wat jongeren meenemen zodra ze de maatschappij in gaan.”

Welke impact tips heb jij voor docenten?
Zet jongeren in hun kracht door open te staan voor hun verhaal en achtergrond. Wat hebben ze meegemaakt? Zo kom je erachter dat ze misschien een extra klopje op hun schouder nodig hebben. Maar ook een tip voor de komende maand: reflecteer. Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren? Waar heb je de plank misgeslagen? Welke momenten had je anders kunnen aanpakken? Durf eerlijk tegen jezelf te zijn en erken dat ook. Op het moment dat je niet voor de klas staat ben je óók leraar.

Iedere maand tips & trics over impact maken in het onderwijs?
INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar online marketing skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: