Spotlight

172 km fietsen voor het goede doel: geen grap, maar een échte challenge

172 km fietsen voor het goede doel: geen grap, maar een échte challenge
Terug naar het overzicht Nadim Knape | 3 juli 2020

Een Instagrampost die begint als een grap, maar uiteindelijk leidt tot een ware actie waarbij je ineens een fietsrit gaat maken van 172 km naar Maastricht. Ik hoor je al denken: hoe dan? Dit overkwam echter Sven Meijer van Putten (22), Maikel van Schaik (22) en Marthijn Klaassen (22). Drie vrienden uit Utrecht die altijd in zijn voor een lolletje, maar zich nu serieus inzetten voor kinderen met een beperking en gedragsproblemen. Ongetraind, maar vol motivatie gaan zij de fietstocht van Utrecht naar Maastricht op maandag 13 juli aan. “We weten waar we het voor doen, dat zorgt voor een extra drive.”

 

Van een grap naar een echte actie

Sven wilde eens een ander soort Instagrambericht plaatsen dan normaal: “Bij 1000 likes ga ik op de fiets naar Maastricht!” Een leuke grap dacht Sven, maar binnen no-time liep deze grap uit tot een daadwerkelijke actie.

“Toen de post 200 likes had zeiden Marthijn en Maikel gelukkig dat ze wel mee zouden fietsen. En binnen vier dagen hadden we al 1000 likes bereikt! Ik moest wel even slikken, want nu moeten we het wel écht gaan doen! Toen hebben we ook besloten om er een goed doel aan te koppelen.”

https://www.instagram.com/p/CBVFKQOluWN/

Kinderen met een beperking en gedragsproblemen

Voor de actie zamelen de jongens geld in voor kinderen met een beperking en gedragsproblemen. De drie vrienden kennen elkaar van school en hebben op hun opleiding Sport en Bewegen stage gelopen bij een organisatie waar kinderen een berking of gedragsproblemen hebben. Al snel zagen ze hoe belangrijk sport is voor deze doelgroep.

“Sport is voor deze kinderen echt een uitlaatklep. Op die manier kunnen zij lekker bezig zijn, indrukken verwerken en hun energie erin kwijt,” legt Sven uit. Ze hebben tijdens hun stage ondervonden dat veel organisaties als deze niet genoeg middelen hebben om de kinderen te laten sporten. Daar moet duidelijk verandering in komen vinden zij.

 

Een te ambitieus doel, dachten ze

Het inzamelingsdoel stond op 1000 euro, een ambitieus doel dachten zij. “Als we achteraf geweten hadden dat we binnen twee weken dat bedrag al hadden ingezameld, dan hadden we ons doel wel verlegd,” vertelt Sven.

Het drietal heeft heel duidelijk voor ogen wat ze met het ingezamelde geld willen gaan doen. Maikel vertelt dat ze het belangrijk vinden dat het geld goed terecht komt. “Daarom willen we zelf sportattributen kopen en die langs verschillende organisaties brengen. Op die manier weten we zeker dat het geld goed wordt besteedt. We kiezen bewust voor wat kleinere organisaties, omdat we weten dat zij de donatie het hardst nodig hebben. En natuurlijk onze eigen stage.”

Grotere impact dan verwacht

Het begon natuurlijk als een grap, maar door social media is hun actie heel snel verspreid en groot geworden. Zo werden ze zelfs benaderd door RTV Utrecht. Daardoor was de impact ervan in het begin vooral online zichtbaar, voordat ze er zelf bewust van werden. Maar nu ze merken hoe groot de actie is geworden, doen ze er alles aan om hun doel te behalen. “Ik denk dat we naderhand, als we ook de donaties van de sportspullen hebben gedaan en zien hoe dat wordt ontvangen, dat we dan écht de impact ervan zien,” aldus Maikel.

“Door onze ervaring op stage hebben we met eigen ogen gezien welke hulp er nodig is voor die kinderen. En wij doen dat nu met iets absurds als 172 km fietsen, maar dat hoeft echt niet zo groot of gek te zijn.”

Sven: “We hebben voorheen nog nooit zoiets gedaan. We zijn eigenlijk hele normale jongens die niet per se in de spotlight hoeven te staan, maar met deze actie is dat nu eenmaal zo gelopen. Social media heeft wel het voordeel dat het sneller wordt opgepikt. We hadden van tevoren totaal niet gedacht dat het zo’n uitgebreide actie zou worden.”

 

Niet stil gestaan

Het fietsenmerk Progressbike was direct enthousiast over de actie en bood aan om hen te sponsoren met fietsen. Sven: “Stiekem hoopte we dat hij met wielrenfietsen zou komen, gezien de afstand. Dit werden uiteindelijk gewone stadfietsen zonder versnelling. Dat wordt dus pittig. We zijn vooral dankbaar dat zij dit voor ons regelen.”

Marthijn, Sven en Maikel hebben toen het balletje eenmaal rolde niet meer stil gezeten. Meer dan 200 mailtjes gingen de deur uit om bedrijven te benaderen voor sponsors. Ze kregen veel ‘nee’ te horen, maar gelukkig ook hele positieve reacties. In het begin voelden ze zich bezwaard om te vragen voor sponsorhulp. Het tegendeel bewees.

Maikel: “We hadden wereldkampioen hockeyster Lidewij Welten benaderd, maar we gingen er eigenlijk vanuit dat ze niet zou reageren. Maar ze reageerde heel snel en stuurde een gesigneerde hockeystick op die we mogen veilen voor onze inzameling.”

Ook de plaatselijke supermarkt Boni, wat het startpunt wordt van de fietstocht, steunt de actie. Boni regelt eten voor onderweg en Activate O2 zorgt voor genoeg drinken.

 

Challenge na challenge

Onder de ideale omstandigheden hopen de jongens binnen 1 dag van Utrecht naar Maastricht te fietsen. Op de vraag of ze al getraind hadden moesten ze hard lachen. “We gaan ongetraind, eigenlijk expres. Het moet ons ook weer niet te makkelijk afgaan. De kinderen voor wie we dit doen hebben het zelf namelijk ook niet altijd makkelijk. We zijn misschien een beetje lui, maar wel sportief. Dus we deinzen niet achteruit van een beetje zweten. Het voordeel is dat we elkaar goed kennen en weten hoe we elkaar kunnen motiveren”, aldus Maikel.

Behalve dat de fietstocht al een challenge op zichzelf is, gaan ze gedurende de tocht ook nog andere challenges uitvoeren. Deze zullen live te volgen zijn op Instagram. Een van de challenges is dat ze bij een aantal mensen langs de deur gaan om een gratis fiets weg te geven, maar ook grappige challenges.

http://www.instagram.com/p/CB1an3DAVxW/

Het geeft voldoening

De jongens vertellen dat ze het belangrijk vinden dat ze iets kunnen betekenen voor anderen en daarmee impact maken.

Maikel: “Het maakt echt niet uit hoe groot of hoe klein je actie is. Kijk bij jou in de buurt wat je kan doen voor een ander. In de zorg hebben ze bijvoorbeeld mensen te kort, misschien kan je daar een dagje mee helpen of met ouderen een rondje wandelen. Het is voor jou een kleine moeite en voor de ander een grote impact. Wij pakken gelijk helemaal groot en gek uit, maar dat is eigenlijk een beetje zo gelopen. Maar iedereen kan iets doen voor een ander.”

Sven: “Voor mij persoonlijk is de drijfveer dat ik er zelf ook blij van word als ik iemand anders kan helpen. Het geeft mij voldoening om te zien dat ik met iets ‘simpels’ als fietsen iets kan betekenen voor kinderen die het nodig hebben. Je hoeft het ook echt niet alleen te doen, wij doen het ook met z’n drieën. Dus vraag een goeie vriend of vriendin mee en doe het gewoon samen. En deel het op social media, want dan bereik je veel meer mensen en kan je actie ook groeien.”

///

Maandag 13 juli vertrekken de jongens om zes uur ’s ochtends vanuit Odijk. De hele actie en de live fietstocht kun je volgen op hun Instagramaccount @opdefietsvooriets. Donaties zijn nog steeds welkom, zodat ze zoveel mogelijk kinderen kunnnen helpen. Doneren kan hier.

Door Nadim Knape

Nadim helpt met het team zoveel mogelijk scholen en organisaties het programma van Young Impact succesvol in te zetten.

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: