Generatie Z groeit op in een wereld van wooncrisis, oorlog, klimaatcrisis en polarisatie. Toch komen veel jongeren in actie voor thema’s als armoede, het klimaat en mentale gezondheid. Op 1 juni strijkt de zevende editie van Young Impact Day neer in AFAS Live, het jaarlijks evenement waarop duizenden jongeren tegelijk hun impact vieren. Er zijn optredens van artiesten zoals Maan en Claude, maar ook wordt ter plekke het verschil gemaakt door onder andere slaapzakken in te zamelen voor daklozen.
Hoopvolle generatie
Alle jongeren die gedurende het jaar met Young Impact in actie komen, bijvoorbeeld door mee te doen met één van de lesprogramma’s, worden uitgenodigd voor het evenement. Zij hebben acties uitgevoerd zoals het organiseren van een spelletjesdag voor kinderen in een AZC of kunst maken over mentale gezondheid om het onderwerp bespreekbaar te maken. Tijdens het evenement – waarvan ABN AMRO hoofdsponsor is – vieren deze jongeren hun gemaakte impact, maar maken ze ook opnieuw impact door mee te doen aan verschillende maatschappelijke acties.
Wendy Kakebeeke, directeur van Young Impact: “Wij komen het gehele jaar op vele scholen en zien een generatie die zich heel graag wil inzetten voor de samenleving. Young Impact geeft hen de juiste handvatten om in beweging te komen. Dat doen we het hele jaar door met verschillende programma’s en ook in het groot tijdens Young Impact Day. Nu zie je hoe groot het effect is als we met duizenden jongeren tegelijk op hetzelfde moment impact maken.”
Impactstraat
De aanwezige jongeren komen voornamelijk via vo- en mbo-scholen die meedoen met een lesprogramma van Young Impact. Bij aankomst gaan zij eerst door de ‘impactstraat’, een ruimte die bol staat van de maatschappelijke acties. Zo worden er slaapzakken ingezameld voor Sheltersuit – een organisatie die wind- en waterdichte jassen voor daklozen maakt – en tienduizend mobiele telefoons gerecycled. Eenmaal aangekomen in de grote zaal barst daar de eindshow los. Die wordt onder andere gevuld met optredens van Maan en aanstormend talent Claude, presentatie van YouTubers Marije Zuurveld en Defano Holwijn, inspirerende verhalen van jongeren die impact maken en speeches van de winnaars van de Young Impact Awards 2022.
Impact door het hele land
Young Impact gelooft dat iedere jongere diens talent kan inzetten om daarmee een positieve impact te maken. Daarom reizen we heel Nederland door om jongeren in actie te laten komen op thema’s als klimaat, maatschappij, diversiteit, gelijke kansen en (mentale) gezondheid. We bieden programma’s voor scholen en organisaties en organiseren evenementen zoals Young Impact Day en de Young Impact Awards. Daarnaast worden jaarrond verschillende campagnes georganiseerd om jongeren te bewegen impact te maken, zoals de recente #Mensvooraltijd actie waarbij jongeren een dagje gingen ‘chillen in het verpleeghuis’ om verbinding te maken met mensen met dementie.
Partners
ABN AMRO is hoofdsponsor van Young Impact Day en vindt het belangrijk om te investeren in ambitieuze en betrokken jongeren die het verschil maken. “We hebben de afgelopen jaren gezien hoeveel impact deze jonge generatie nu al maakt. En dat juist zij hun maatschappelijke betrokkenheid tonen, ondanks alle uitdagingen waar zij voor staan. Met het sponsoren van Young Impact Day kunnen we deze jongeren iets teruggeven en hen tegelijk inspireren en motiveren om door te gaan, om zo samen impact te blijven maken,” aldus Sander Bestevaar, hoofd Partnerships, Events en Foundations bij ABN AMRO. Young Impact Day wordt ook mede mogelijk gemaakt door de maatschappelijke diensttijd (MDT).
Neem contact met ons op via: