Onderwijs

Ta Joela: ‘Leven in armoede is al lastig genoeg zonder dat je gepest wordt’

Ta Joela: ‘Leven in armoede is al lastig genoeg zonder dat je gepest wordt’
Terug naar het overzicht Selma | 24 februari, 2023

Joël Muaka Ngimbi (Ta Joela) is het gezicht van #FixDeKloof, Young Impact’s campagne om armoede bespreekbaar te maken. Joël is contentmaker en bekend van het populaire Youtube-kanaal Supergaande. Hij woonde als kind tien jaar lang in een asielzoekerscentrum en weet dus hoe het is om te leven met weinig geld. We spraken Joël over zijn kindertijd en zijn motivatie om zich aan te sluiten bij deze campagne.

Joël, waarom besloot je je aan te sluiten bij #FixDeKloof?
“Bij armoede denken we vaak aan mensen ver van ons vandaan, maar ook in ons eigen Nederland zijn er vele vormen van armoede. Young Impact stimuleert jongeren om in actie te komen met iets wat zij leuk vinden en waar ze goed in zijn. Dat wil ik graag supporten. Dan heb je namelijk niet eens door dat je ‘vrijwilligerswerk’ aan het doen bent. En dat dan doen om mensen in armoede te helpen, dat vind ik top.”

Wat is jouw eigen ervaring met armoede?
“Ik heb van mijn tweede tot mijn twaalfde in asielzoekerscentra gewoond. Ik heb altijd gevoeld dat er armoede was in ons gezin. Je hoeft het niet per se aan je ouders te vragen ofzo, je weet het gewoon. Toen we eenmaal uit het asielzoekerscentrum waren en in een huis woonden, kwamen de geldzorgen eigenlijk pas écht. We moesten naar de voedselbank en er was altijd te weinig geld. Mijn ouders deden hun best om mij mee te laten gaan met schoolreisjes enzo, maar dat lukte lang niet altijd.”

Wat heeft dat met jou gedaan?
“Ik ben drie keer verhuisd naar een ander asielzoekerscentrum en moest dus steeds opnieuw beginnen. Nieuwe vrienden, een nieuwe school en een nieuwe omgeving. Dat doet veel met je. Ik kan ook wel begrijpen dat mensen mentale schade oplopen door een leven in armoede. Er zijn altijd andere kinderen die pronken met hun nieuwe merkkleding. Dat kan écht invloed hebben als je het zelf financieel niet makkelijk hebt. Ik praatte vroeger met niemand over de situatie thuis, want ik wilde niet gepest worden. Het is al lastig genoeg zonder dat je gestigmatiseerd of gepest wordt.”

‘Er zijn altijd andere kinderen die pronken met hun nieuwe merkkleding. Dat kan écht invloed hebben als je het zelf financieel niet makkelijk hebt.’

Wat heeft die situatie jou geleerd?
“Ik denk dat het uiteindelijk wel positief is geweest voor mijn creativiteit. Ik had vroeger bijvoorbeeld geen Playstation en speelde veel met mijn speelgoed. Ik ging dan helemaal op in mijn eigen wereld en speelde met soldaatjes en leeuwen. Ik heb ook geleerd om heel hard te werken. Ik heb allerlei bijbaantjes gehad. Het allerleukste vond ik mijn bijbaantje in de HEMA-fabriek, daar rook het lekker naar taart en in de pauze kreeg je vaak een saucijzenbroodje.”

Hoe ben je begonnen met video’s maken?
“Toen ik zestien was, ontdekte ik Instagram en begon ik met video’s maken. Ik vond het hele proces van video’s maken leuk. Ik probeerde bekende situaties te schetsen, al waren het wel lompe video’s hoor. In het begin kreeg ik online amper reacties en op school kreeg ik wel eens rare opmerkingen, maar ik bleef gewoon doorgaan. Ik leef niet voor andere mensen, maar voor mezelf. Op een gegeven moment kreeg ik succes en groeide mijn bereik.”

‘Ik wil dat jongeren weten dat iedereen een verhaal te vertellen heeft en bepaalde emoties ervaart.’

Welke boodschap wil jij overbrengen naar jongeren?
“Ik hoop dat jongeren minder bezig gaan zijn met de buitenwereld en meer met wie ze in hun kern zijn. Online wordt het gedrag van jongeren steeds ruiger. Dan denk ik: hoe ver gaan we? Waar ligt de grens? Ik hoop dat we meer begrip krijgen voor elkaar en de situatie waar een ander in zit. Ik hoop dat ik daar ook een steentje aan kan bijdragen door mezelf kwetsbaar op te stellen. Ik wil dat jongeren weten dat iedereen een verhaal te vertellen heeft en bepaalde emoties ervaart. Niets komt zomaar aanwaaien.”

Wat hoop je te bereiken met deze campagne?
Het lespakket zorgt ervoor dat armoede bespreekbaar wordt gemaakt in de klas, dus ik hoop natuurlijk dat heel veel scholen gaan meedoen. Zo kunnen we stigma’s doorbreken. Daarnaast gaan we ook in actie komen voor mensen in armoede en ik hoop dat iedereen iets bedenkt wat die leuk vindt om te doen. Dat we laten zien dat je er nooit alleen voor staat, hoe moeilijk je situatie ook is.”

NAAR HET LESPAKKET

Door Selma

Selma zorgt voor de online zichtbaarheid van Young Impact

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: