Interview

Nina (21) geeft les aan ouderen in verzorgingstehuizen

Nina (21) geeft les aan ouderen in verzorgingstehuizen
Terug naar het overzicht Ana Glavas | 30 november 2021

Nina is vierdejaars Archeologie student aan de Rijksuniversiteit Groningen. In haar vrije tijd is zij een studentdocent bij de stichting Oud Geleerd Jong Gedaan (OGJG). Ze geeft colleges aan senioren over onderwerpen binnen haar studie of vakgebied. En saai is het zeker niet! “Je hoort hele mooie, gekke en grappige vragen van de ouderen die je zelf echt nooit zou kunnen verzinnen,” aldus Nina. Een keer per week komt ze bij de ouderen langs om ze iets nieuws te leren en bouwt ze een band met hen op. Young Impact sprak met haar over dit initiatief.

Wat is een studentdocent precies?
“Een studentdocent is een student die gepassioneerd is over diens studie of vakgebied en daarover les geeft. Je bent vrij om zelf een onderwerp te kiezen uit je studie of vakgebied. Dus je kunt een college geven over een onderwerp dat echt jouw interesse heeft en waarover je graag vertelt. Je geeft als studentdocent altijd een collegereeks dat wil zeggen een serie van vier verschillende colleges rondom één thema. Voordat je je eerste college geeft, overleg je altijd met je regiocoördinator over de inhoud en het niveau van je collegereeks.”

Hoe ben jij in aanraking gekomen met OGJG?
“In mijn eerste studiejaar kregen wij een mailtje van de studievereniging dat OGJG bestond en dat je als vrijwilliger aan de slag kan om als studentdocent college te geven aan ouderen. Dat leek me heel leuk maar het leek me ergens ook eng. Vanuit mijn opvoeding was ik al vaak in aanraking gekomen met de oudere doelgroep. Mijn moeder heeft in de zorg gewerkt en mijn vader heeft in een appartementen complex gewerkt waar ouderen wonen. Ondanks dat ik het wel spannend vond heb ik het uiteindelijk toch maar gewoon gedaan.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Stg. Oud Geleerd Jong Gedaan (@oudgeleerdjonggedaan)

Hoe is het om les te geven aan deze doelgroep?
“Heel bijzonder, veelzijdig en nooit saai. Je krijgt hele mooie, gekke en grappige verhalen te horen van de ouderen die je zelf nooit zou kunnen verzinnen. Ik had afgelopen weken nog verhalen gehoord die ik nog nooit eerder gehoord had, en ik geef al 3 jaar les. Zo vertelde ik over de bronstijd, zo een 3000 jaar geleden. Toen gingen mensen samen met hun vee in huizen wonen omdat dat veel warmer was. Ze hadden stalboxen in hun boerderijen waar de dieren en mensen in leefden. Toen vertelde een mevrouw dat zij tijdens de Tweede Wereldoorlog op de basisschool les had in de koeienschuur. Achter de koeien neer zetten ze hun tafeltjes neer. ’Dan moet je wel oppassen, want als de koe zijn staart omhoog doet moet je je tafeltje wegtrekken’ zei ze.”

Waar moet je rekening mee houden als je les geeft aan deze doelgroep?
“Langzaam praten, tijd geven om na te denken en er rekening mee houden dat er van alles kan gebeuren. Echt van alles. Het bijzonderste wat ik ook heb meegemaakt is dat tijdens een van mijn colleges een dame in slaap is gevallen. Dat laat je dan gewoon gebeuren. Je leert heel snel flexibel te zijn en je aan te passen. Er zijn ook altijd zorgmedewerkers bij en een activiteitenbegeleider dus je staat er niet alleen voor, wat heel fijn is. Want ik ken ook niet al die mensen persoonlijk en weet ook niet wie wat nodig heeft en wel mag of niet mag.”

”Het bijzonderste wat ik ook heb meegemaakt is dat tijdens een van mijn colleges een dame in slaap is gevallen.”

Hoe bouw je een relatie op met hen?
“Je merkt dat de ouderen na het eerste college steeds actiever worden en meer vragen gaan stellen. Soms komen er ook vragen waar ik het antwoord niet op weet, waar ik in een volgend college dan op terug moet komen. Zodra ik er weer ben komen de ouderen zelf meestal direct naar me toe met: ’Nina, ben je mijn vraag niet vergeten?’. Zij onthouden mij, mijn lessen en de verhalen. Daardoor kun je een band met ze opbouwen. Ze zien mij vier werken achter elkaar waardoor ze iedere college weer de kans hebben je iets beter te leren kennen en zich meer open te stellen. Op die manier bouw je van week tot week een band met mensen op. En ik leer ook weer nieuwe dingen van hen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Stg. Oud Geleerd Jong Gedaan (@oudgeleerdjonggedaan)

Wat is er zo bijzonder aan college geven aan ouderen?
“Je ziet dat ouderen weer nieuwsgierig worden naar iets en dat ze iedere week weer heel blij zijn je te zien. Dat zeg ik niet omdat ik vind dat mijn colleges nou zo geweldig zijn. Maar je geeft ze weer iets om naar uit te kijken. Niet alleen bouw ik een band met hen op, je merkt dat de ouderen ook onderling een band opbouwen. Er was eens een vrouw die voor het college zij: ‘Wacht even Nina, er zitten nog dames in de kantine en die zijn nieuw in dit woonzorg centrum. Ik ga ze even ophalen.’ Mensen leren elkaar kennen, ze zitten tijdens de les naast iemand waar ze altijd wel een praatje mee maken. Het wordt een ontmoetingsplek voor ze waar ze elke week terug komen.”

”Niet alleen bouw ik een band met hen op en je merkt dat de ouderen ook met elkaar een band opbouwen.”

Wat is de toegevoegde waarde van ouderen nog iets nieuws proberen te leren?
“Je merkt dat heel veel ouderen het nog steeds leuk vinden om een stukje uitdaging te krijgen en iets nieuws te leren. Een stukje buiten je algemene leefwereld stappen vinden ze in het algemeen echt leuk en interessant. Bij Oud Geleerd Jong Gedaan zeggen we dan ook: persoonlijke groei is niet afhankelijk van leeftijd. De ouderen vertellen me: ‘Nina, ik kan wel iedere week naar de bingo gaan, maar dit verreikt me echt weer en ik heb weer veel nieuwe informatie te horen gekregen’.”

Zou je andere jongeren dit aanbevelen?
“Jazeker! Het is zo waardevol wat ik mag doen. Je haalt er heel veel uit. Of dat nou nieuwe stof is om weer over na te denken of alleen weten dat ik een leuke middag heb gehad en dat ik anderen een leuke dag heb bezorgd. Je creëert als het ware een nieuwe plek voor mensen die misschien eenzaam zijn om naar toe te kunnen en waar je gewoon een leuke middag kan hebben. Het feit dat ik daar op mijn manier aan bijdraag geeft een super fijn gevoel.”

Kom ook in actie voor eenzame ouderen!
Doe mee met #kaartjesregen

Door Ana Glavas

Ana verzorgt de communicatie richting partners en stakeholders en werkt in een uitvoerende rol aan de reputatie en naamsbekendheid van Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: