Nieuws

‘Eenzaam ben je nooit alleen’: Young Impact lanceert jongerencampagne over eenzaamheid

‘Eenzaam ben je nooit alleen’: Young Impact lanceert jongerencampagne over eenzaamheid
Terug naar het overzicht Elmay Claassen | 16 december 2020

De coronacrisis zorgt ervoor dat jongeren zich steeds eenzamer voelen en mentale klachten ontwikkelen. 2 op de 5 jongeren voelt zich wekelijks eenzaam, zo bleek al eerder uit onderzoek van EenVandaag. Daarom vragen Young Impact en haar sponsor ABN AMRO nu, op het moment dat het land weer op slot is gegaan, aandacht voor dit maatschappelijke probleem door middel van een grootschalige jongerencampagne. Met behulp van een indringende campagnevideo wordt duidelijk gemaakt dat veel jongeren met eenzame gevoelens kampen. De hoofdboodschap: ‘In Nederland voelen 200.000 jongeren zich dagelijks eenzaam. Eenzaam ben je dus nooit alleen’. 

In de video is een jongen te zien die druk verwikkeld lijkt in een gesprek. Als snel zie je echter dat de realiteit veel ingrijpender is. Zo wordt de pijn van eenzaamheid visueel gemaakt. De video eindigt met een call to action om jongeren in actie te laten komen. Naast het creëren van awareness, biedt Young Impact namelijk ook handvatten aan jongeren die zich in de video herkennen. ‘’Wij merken dat een groot deel van onze achterban zich eenzaam voelt. Onlangs gaf 85% van onze volgers op Instagram aan dat zij zich wel eens eenzaam voelen. Dat kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan en we merken ook dat veel jongeren graag anderen willen helpen,’’ aldus Wendy Kakebeeke, directeur van Young Impact.

Campagnevideo

Voor wie zelf eenzame gevoelens ervaart, gaat Young Impact een dagelijkse WhatsApp-service bieden. Jongeren krijgen iedere dag een tip van een Young Impact medewerker om eenzaamheid tegen te gaan. Daarnaast start Young Impact een grootschalige kaartenactie waarbij jongeren een kaartje kunnen sturen naar een andere jongere die eenzaam is. Young Impact organiseerde al eerder, op kleinere schaal, een dergelijke actie. De uitkomsten daarvan waren zó hartverwarmend dat de organisatie deze actie nu groter neerzet.

‘’Het eenzaamheidsvirus slaat snoeihard toe over de volle breedte van deze generatie en dat kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van deze jonge mensen. Daarom is deze campagne juist op dit moment zo belangrijk,’’ vertelt Leontien van Tilburg, senior activatiemanager bij ABN AMRO. ABN AMRO steunt Young Impact’s missie om de maatschappelijke betrokkenheid onder jongeren te vergroten. De bank vindt dat iedereen recht heeft op een mooie toekomst, in een schone, sociale en inclusieve maatschappij.

De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met bureau Megawatt (creatie) en filmmaker Niels van den Top (regie en productie).

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: