Vandaag vond in AFAS Live in Amsterdam de zevende editie van Young Impact Day plaats: een jaarlijks terugkerend evenement dat geheel in het teken staat van jongeren en hun impact. Er waren optredens en speeches – van onder andere Maan en Raven van Dorst – en er stonden vele maatschappelijke acties op het programma. Zo sliep een groep jongeren vannacht voor de deur van AFAS Live om aandacht te vragen voor daklozen en werd de TikTok-challenge #WomanLifeFreedom massaal gedanst.
Een hele nacht buiten
Young Impact Day werd afgelopen nacht afgetrapt met een bijzondere actie voor de groeiende hoeveelheid dak- en thuislozen in ons land. Zo’n veertig jongeren brachten de nacht door op de Johan Cruijff Boulevard voor AFAS Live om aandacht te vragen voor mensen zonder (t)huis. Ondertussen werden slaapzakken ingezameld voor Sheltersuit, een organisatie die van oude slaapzakken wind- en waterdichte jassen voor daklozen maakt. Bas Timmer, directeur van Sheltersuit: “Dakloosheid is een steeds groter wordend probleem, ook onder jongeren. Ik vind het te gek dat jongeren hun warme bed opofferen om hier aandacht voor te vragen.”
30 jongeren die de nacht voor Young Impact Day, buiten voor AFAS Live slapen // Foto door Tycho Müller
Impactstraat
Alle jongeren die het afgelopen jaar met Young Impact in actie kwamen, voornamelijk via middelbare- en mbo-scholen, ontvingen een gratis ticket voor het evenement in AFAS Live. Zij hebben bijvoorbeeld een spelletjesdag georganiseerd voor kinderen in een AZC of kunst gemaakt over mentale gezondheid. Bij aankomst liepen alle jongeren eerst door een ‘impactstraat’ waar onder andere mobiele telefoons gerecycled werden ten gunste van WWF Nederland en ‘speeddates’ met eenzame ouderen plaatsvonden.
Eindshow
Om alle jongeren te bedanken voor de impact die zij maken, werd er in de grote zaal van AFAS Live een spectaculaire eindshow georganiseerd. De show – die ook ondersteund werd door gebarentolken – was gevuld met optredens en speeches van Maan, Claude, Raven van Dorst en meer jonge talenten. Ook waren er inspirerende verhalen van jonge impactmakers te horen en werd gezamenlijk met de hele zaal impact gemaakt. De TikTok-challenge #WomanLifeFreedom werd gedanst uit solidariteit met de vijf Iraanse meiden die onlangs vanwege vanwege deze dans werden gearresteerd. Maar ook werden duizend handtekeningen gezet tegen het Willow-oliewinningsproject in Alaska. De presentatie was in handen van Defano Holwijn en Marije Zuurveld.

Impact door het hele land
Wij geloven dat iedere jongere diens talent kan inzetten om daarmee een positieve impact te maken en reist al zevenjaar door het land om jongeren in actie te laten komen voor maatschappelijke thema’s. De organisatie organiseert lesprogramma’s voor scholen en organisaties, evenementen en campagnes om jongeren te activeren om impact te maken. De meest recente campagne over prestatiedruk, #GoedGenoeg, kreeg onlangs nog veel aandacht in de media. Wij zijn onderdeel van de maatschappelijke diensttijd (MDT).

Hoofdsponsor
ABN AMRO was hoofdsponsor van Young Impact Day en vindt het belangrijk om te investeren in ambitieuze en betrokken jongeren die het verschil maken. “We hebben de afgelopen jaren gezien hoeveel impact deze jonge generatie nu al maakt. En dat juist zij hun maatschappelijke betrokkenheid tonen, ondanks alle uitdagingen waar zij voor staan. Met het sponsoren van Young Impact Day kunnen we deze jongeren iets teruggeven en hen tegelijk inspireren en motiveren om door te gaan, om zo samen impact te blijven maken,” aldus Sander Bestevaar, hoofd Partnerships, Events en Foundations bij ABN AMRO.
Bekijk de aftermovie:
Dit bericht op Instagram bekijken
Neem contact met ons op via: