onderwijs

Docent Jaimy: ‘In ons juridisch wijkloket helpen mbo-studenten bewoners uit de wijk’

Docent Jaimy: ‘In ons juridisch wijkloket helpen mbo-studenten bewoners uit de wijk’
Terug naar het overzicht Lisa Waterman | 1 december 2021

Als docent Omgangskunde en HRM bij de opleiding Juridisch Administratief Dienstverlening en Medewerker Human Resources op het Business & Administration College van ROC Midden Nederland in Utrecht houdt Jaimy Hauth zich onder andere bezig met het ontwikkelen van werknemersvaardigheden van studenten. Maar hoe toets je of een student klantgericht is, goed kan samenwerken of initiatief neemt? Juist: in de praktijk. Jaimy en collega’s startten daarom een wijkloket (Loket1) midden in Kanaleneiland. Het concept is simpel: buurtbewoners komen langs voor juridische hulp en advies en de studenten staan klaar om te helpen. Wij spraken Jaimy over het initiatief!

Hoe kwamen jullie op het idee om Loket1 te introduceren?
“Het idee is ontstaan omdat we studenten naast hun stage, zo goed mogelijk willen voorbereiden op de beroepspraktijk en willen laten kennismaken met het werkveld. Daarnaast wilden we onze opleiding koppelen aan een actie in de wijk. Loket 1 is een juridisch wijkloket waar bewoners terecht kunnen voor al hun vragen over papierwerk, aanvragen en post. In het loket doen studenten werk- en leerervaring op én dragen zij hun steentje bij aan de buurt van de school. We vinden het namelijk belangrijk dat studenten op hun manier impact maken op hun omgeving. Het idee van het wijkloket hebben we samen met Academie van de Stad uitgewerkt. Dit is een organisatie die zich inzet om studenten systematisch te laten bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken binnen de stad.”

Vanuit welke vraag is het wijkloket ontstaan?
“ROC gelooft in levensecht leren. Dat is ook het doel van ons loket, om studenten de gelegenheid te bieden om te leren in een levensechte omgeving, waarbij ze te maken krijgen met echte mensen met echte vragen. Tegelijkertijd kunnen we wat betekenen voor Kanaleneiland, de wijk van onze school. Het is een hele diverse wijk en de behoefte aan sociale ondersteuning is groot. Loket 1 biedt een helpende hand aan de buurtbewoners.”

Hoe past het wijkloket binnen jullie visie op loopbaanleren?
“Studenten werken bij ons drie weken lang in het loket. Daarbij richten we ons op de ontwikkeling van een aantal werknemersvaardigheden zoals communicatieve vaardigheden, initiatief nemen, samenwerken en je houden aan afspraken. Dat bespreken we van te voren met elkaar. Aan het einde van hun tijd bij het loket krijgen ze feedback van hun coach met tips en tops. De studenten krijgen zo inzicht in hun talenten en ontwikkelpunten en nemen dit weer mee in hun stage en verdere loopbaan. Daarnaast zetten we de peer to peer methodiek in door jongeren van het hbo de studenten van het mbo te coachen. Beide groepen geven aan dat ze hierdoor ook veel van elkaar leren. Zo geven de jongerencoaches aan dat zij ook feedback krijgen op hun coaching van de studenten. Daar leren zij ook veel van!”

“We richten ons op de ontwikkeling van een aantal werknemersvaardigheden zoals communicatieve vaardigheden, initiatief nemen, samenwerken en je houden aan afspraken.”

Waarom is dat levensecht leren van belang?
“Jezelf goed leren kennen en het ontwikkelen van communicatieve- en werknemersvaardigheden, dat doe je niet achter je bureau in je klas. Dat doe je door, in dit geval, echt met mensen in contact te zijn. Het is voor ons en de maatschappij belangrijk dat we onze studenten leren hoe het is om andere mensen te kunnen helpen en om klantgericht te werken. De meerwaarde zit hem in dat Loket 1 zich in de wijk Kanaleneiland bevindt. We leren studenten dat er verschillende sociale instanties in de wijk zitten die ook hulp bieden. Zo maken de studenten kennis met andere sociale problematieken in de wijk.”

Welke problematieken zijn dat zoal?
“We vinden het belangrijk dat studenten in aanraking komen met allerlei verschillende mensen: diverse culturen, leeftijd of verschil in hulpvraag. Afgelopen week kwam er iemand binnen die een betalingsregeling wilde treffen. Dan kijken de studenten of zij de vraag zelf op kunnen lossen, of dat we de persoon kunnen doorverwijzen naar een andere sociale instantie die dit kan doen. In dit geval bellen de studenten het incassobureau zelf om de persoon een stapje verder te helpen.”

“Studenten geven aan dat ze met het wijkloket écht het gevoel hebben dat ze iets voor de maatschappij kunnen betekenen.”

Wat zijn de reacties zoal van de buurtbewoners?
“We krijgen veel dankbare reacties. Ik moet gelijk denken aan Ismail (24), hbo student en jongerencoach bij Loket 1. Hij zei: ‘Het is mooi om te zien hoe jij ervoor kunt zorgen dat iemands last van diens schouder valt. Er kwam laatst een vrouw naar me toe die me bleef bedanken omdat ik haar had geholpen met haar DigiD aanvraag. Dan is mijn dag gelijk goed!’ Studenten geven aan dat ze met het wijkloket écht het gevoel hebben dat ze iets voor iemand anders kunnen betekenen. Daarnaast leren ze ook veel over zichzelf. Over in het gesprek gaan met bewoners. Soms komen er ook persoonlijke verhalen naar boven. Dat kan best pittig zijn voor studenten. Hoe reageer ik als ik in een onverwachte situatie kom? Hoe ga ik daar het beste mee om?”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Young Impact en ontvang tips om als docent vol impact voor de klas te staan! 

Schrijf je in

Door Lisa Waterman

Lisa zet haar online skills in om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk jongeren en scholen kennis maken met Young Impact.

Gerelateerde artikelen

Om onze website veilig te houden en goed te laten functioneren, worden cookies gebruikt. Zo kun jij op een veilige en fijne manier onze website bezoeken. Voor meer informatie, check ons privacybeleid.

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: