Op 10 november worden voor de zesde keer de Young Impact Awards uitgereikt aan jonge rolmodellen die tot het uiterste gaan om een positieve impact te maken. De awardshow is ook dit jaar weer powered by ABN AMRO. Wij nomineerde vijftien initiatieven binnen vijf verschillende categorieën. Deze jongeren staan symbool voor een generatie die laat zien hoe het anders kan. Vanaf vandaag kan op hen gestemd worden. We stellen hen graag aan je voor!
LEES ALLE VERHALEN EN STEM OP JOUW FAVORIETEN
Alihan Uzun (22) uit Hendrik-Ido-Ambacht strijdt voor kansengelijkheid binnen het onderwijs. Met zijn project ‘Droomcv’ inspireert hij mbo-studenten om na te denken over hun ontwikkeling. Alihan heeft een theoretisch opgeleide moeder en werd altijd goed geholpen bij zijn schoolwerk. Hij vindt het niet eerlijk dat kinderen met praktisch opgeleide ouders of ouders zonder opleiding minder kansen hebben. Daarom geeft hij nu workshops om jongeren te helpen bouwen aan hun cv, zodat zij gestimuleerd worden om het uiterste uit zichzelf te halen.
Lazia Bak (17), Murat Uysal (17), Nidae Errahmouni (16) en Sofia Goubert (16) organiseerden een middag waarop zijzelf en hun klasgenoten van het Goese Lyceum konden afrekenen met ‘negatieve gedachten’. Scholieren hebben steeds vaker last van problemen met hun mentale gezondheid en tijdens deze middag konden zij daar op creatieve wijze mee afrekenen. Ze schreven hun negatieve gedachten op glazen en borden. Denk aan kreten als ‘Toetsen’, ‘Huiswerk’ en ‘Corona’. Vervolgens gooiden zij die daarna symbolisch kapot op het schoolplein. Nu wil het viertal dat er op meer scholen aandacht komt voor dit onderwerp.
Anna Salhany (24) uit Wageningen heeft een documentaire gemaakt – Identistrijd – over haar ervaringen met het radical imposter syndrome. Dat is het gevoel dat je nergens echt bij hoort als je wortels hebt in meerdere landen. De documentaire begon als een afstudeerproject van haar opleiding journalistiek en naar aanleiding daarvan ontving ze veel reacties van mensen die zich herkenden in haar verhaal. Nu wil Anna haar boodschap verder verspreiden.
Roos Vollebregt (22) uit Naaldwijk brengt jongeren met elkaar in contact door middel van een plantje. Het plantje is een middel om op een laagdrempelige manier met elkaar in contact te komen. Eenzame jongeren kunnen zich aanmelden bij Roos, waarna zij een plantje opgestuurd krijgen én middels een app groep met anderen hun plantje gaan verzorgen. Roos hoopt haar initiatief Plant a Friend de komende tijd uit te breiden naar de rest van het land.
Dit zijn nog maar enkele van de in totaal 15 inspirerende verhalen. Er worden awards uitgereikt in de categorieën: Gezondheid, Maatschappij, Gelijke Kansen, Diversiteit en Klimaat.
Een nominatie als deze geeft een enorme boost aan de maatschappelijke initiatieven van jongeren. De afgelopen jaren is de uitreiking steeds onderdeel geweest van Young Impact Day, het jaarlijkse slotevenement van Young Impact. Wegens het grote succes van de uitreiking en de boost die dit de initiatieven van jongeren geeft, heeft de organisatie nu besloten een apart evenement te organiseren. De uitreiking, die op 10 november in Q-Factory Amsterdam zal plaatsvinden, staat volledig in het teken van de genomineerden en de doorontwikkeling van hun initiatief. Sander Schimmelpenninck, Soufiane Touzani, The Plastic Soup Surfer, YouTuber Qucee en influencer Lotte van Eijk zijn daarbij aanwezig de brainstormsessies te leiden.
Nieuw binnen de uitreiking is de verkiezing van de Impact Docent van het Jaar. Burgerschapsonderwijs krijgt een steeds belangrijkere rol binnen het leerklimaat van scholen. Aangezien scholen dit onderwijs zelf mogen vormgeven, zijn leerlingen hierin vaak afhankelijk van docenten die hun nek durven uit te steken. Een belangrijke rol die meer aandacht verdient, vindt Young Impact. Daarom gaat de jongerenorganisatie deze impactmakers een groter podium geven en één van hen belonen met deze prestigieuze titel.
Vanaf nu tot 1 november kan er gestemd worden op alle genomineerden.
Hoofdsponsor ABN AMRO is al jaren betrokken bij de Young Impact Awards en investeert graag mee in de toekomst van deze ambitieuze jongeren. De bank helpt alle genomineerden met coaching op maat en schenkt de winnaars 2500 euro uit het ABN AMRO Versnellingsfonds. Daarnaast sponsort ABN AMRO de categorie Gelijke Kansen en hebben zij in de nacht van 3 op 4 oktober een campagne gelanceerd om deze drie genomineerden een extra groot podium te geven. Zij verrassen hen namelijk met een standbeeld in hun eigen woonplaats. De sponsoren per categorie zijn: Holland & Barrett (Gezondheid), Madurodam (Maatschappij), MDT (Diversiteit), Vivera (Klimaat) en YoungCapital (Impact Docent van het Jaar).
Neem contact met ons op via: