Docent Sylvia: ‘Uitgaan van de talenten van jongeren, dat vind ik mooi.’

Docent Sylvia: ‘Uitgaan van de talenten van jongeren, dat vind ik mooi.’
Terug naar het overzicht Selma | 11 april, 2022

De school waar Sylvia werkzaam is, kan gerust een school met impact worden genoemd. Zadkine Startcollege in Rotterdam heeft namelijk alleen al in het afgelopen schooljaar met meer dan 400 studenten deelgenomen aan de lesprogramma’s van Young Impact. Als coördinator van het loopbaanpunt is Sylvia dagelijks bezig met het coachen van studenten. Ze vertelt over het belang van de peer-to-peer-methodiek in de klas en hoe zij dat op Zadkine Startcollege ervaren.

Wat voor soort jongeren zitten bij jou in de klas?
“Wij geven les aan voortijdige schoolverlaters. Zij missen bepaalde vaardigheden om hun schoolloopbaan op te pakken. Denk aan sociale-, werknemers,- en schoolvaardigheden. Vaardigheden om het ‘gewone leven te leiden’. Ze hebben vaak geen vangnet thuis, dus de situatie van deze jongeren is penibel. Ze zijn bijvoorbeeld dakloos of spreken de Nederlandse taal niet goed. Er is veel aandacht en zorg nodig om deze jongeren op de rit te krijgen.  Het doel is om hen door te laten stromen naar mbo niveau twee of een passende werkplek. Met dat doel in ons achterhoofd zorgen we bij het loopbaanpunt voor de juiste begeleiding met een beetje extra aandacht voor de jongeren. ”

Wat is de meerwaarde van zo’n loopbaanpunt?
“Naast de loopbaanbegeleiders en de maatschappelijk werkers misten we een diepere verbinding met de jongeren. Dat vonden we in de peercoach methodiek; studenten van de opleiding Social Work die bij ons stage lopen. Deze peercoaches zijn nog in opleiding dus zij nemen nieuwe kennis en vaardigheden met zich mee. Het is bewezen dat peercoaches werken. Zij kunnen hun coaching beter aansluiten op de leefwereld van jongeren, waardoor de jongeren zich beter begrepen voelen. Coaching en begeleiding werken pas als het aansluit bij jongeren, dat zie je ook met het lesprogramma van Young Impact.”

Hoe ben je bij Young Impact terecht gekomen?
“Het vertrekpunt van Young Impact sprak mij het meeste aan. Wat kunnen jongeren betekenen voor een ander op een manier die authentiek en autonoom is? Ik geloof dat jongeren buiten de muren van de school het meeste leren. Het Young Impact lesprogramma is daarbij erg praktisch ingericht. Laten we samen kijken wat we kunnen betekenen voor de samenleving. En hoe gaan we dat organiseren? In het vaste curriculum gaat het niet over talenten en passies, terwijl dat bij Young Impact centraal staat. Uitgaan van de talenten van jongeren, dat vind ik mooi.”

‘Het vertrekpunt van Young Impact sprak mij het meeste aan. Wat kunnen jongeren betekenen voor een ander op een manier die authentiek en autonoom is?’

Hoe heb jij Young Impact ingezet?
“Voor corona deden wij het Young Impact Way-programma. Met een duidelijke aftrap en verschillende workshops. Toen extern bezoek van trainers niet meer toegestaan was op school, besloten we om enkel gebruik te maken van jullie digitale lesmateriaal. Door onze peercoaches deze online lessen te laten geven, zochten we alsnog de verbinding met jongeren op. Peercoaches leren met dit digitale lesmateriaal om voor de klas te staan en hoe zij een groep studenten kunnen inspireren.”

Wat waren de effecten van Young Impact op de studenten?
“Het besef dat je impact kunt maken geeft een gevoel van blijheid, trots en vrijheid. De studenten in onze groep hebben vaak een lage eigenwaarde. Voor hen is nog niks ‘gelukt’. Ze hebben nog nooit een diploma behaald en doen voor hun gevoel nog niet echt mee. Wij vinden het belangrijk dat ze die succesmomenten wel ervaren, door bijvoorbeeld mee te doen aan Young Impact. Die momenten zijn ontzettend belangrijk. Daarnaast zie je dat de studenten de peercoaches als rolmodel zien. Zo’n rolmodel boost hun zelfvertrouwen, doordat de studenten zich er aan kunnen optrekken. Ze realiseren zich: ‘Hé, zo kan ik later ook worden.'”

‘In het vaste curriculum gaat het niet over talenten en passies, terwijl dat bij Young Impact centraal staat.’

Welke challenge stond je het meeste bij?
“Peercoach Siffra heeft met haar klas gekookt voor daklozen. Zij heeft goed gekeken naar de talenten van de jongeren. Omdat het een horecaklas was, lag hun passie en talent logischerwijs bij koken en ondernemen. Dit hebben ze uitgewerkt naar een grotere challenge. Zij zag haar klas ontzettend enthousiast worden van iets ‘goeds’ doen voor mensen die het slechter hebben dan zij.”

Meer informatie over het lesprogramma van Young Impact? Klik op onderstaande button!

Lesprogramma Young Impact

 

Selma

Selma zorgt voor de online zichtbaarheid van Young Impact

Vind je dit interessant?

Deel deze pagina dan op social media

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: