Young Impact organiseert sinds vorig schooljaar het maatschappelijke diensttijd-programma Missie Impact. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor studenten van entreeopleidingen. De eerste resultaten zijn positief: studenten leren zichzelf en hun interesses veel beter kennen.
Bijna de helft van de studenten geeft aan nu beter te weten wat die leuk vindt. Het aantal studenten dat nu weet wat voor werk die later wil doen, is gestegen van 49 naar 58 procent. En meer dan 15 procent van de deelnemers geeft aan vrijwilligerswerk te willen blijven doen naar aanleiding van hun ervaringen tijdens Missie Impact.
Volgens Anny Sheikh, docent op het Zadkine Startcollege in Rotterdam en voor het tweede jaar op rij betrokken bij Missie Impact, spelen de trainers daar een rol in. “Die zijn fantastisch. Ze maken écht contact met onze studenten en dat is heel belangrijk.”
Studenten die een entreeopleiding volgen hebben geen middelbare schooldiploma. Sommigen komen uit het praktijk- of speciaal onderwijs, anderen hebben de middelbare school verlaten en weer een deel is nieuw in ons land. “De maatschappij doet weinig voor deze doelgroep. De studenten voelen dat. 80 procent loopt hier mede daardoor gefrustreerd rond”, ziet Anny.
Dichter bij positieve toekomst
Het maatschappelijke diensttijd-programma Missie Impact van Young Impact helpt entreestudenten vooruit. “We willen hen een stapje dichter bij een positieve toekomst brengen. Dat doen we in dit programma door de studenten weerbaarder te maken en te helpen aan een positief zelfbeeld”, vertelt projectcoördinator Inger van Dijk van Young Impact.
Het programma duurt twaalf weken. De trainers van Young Impact verzorgen wekelijks een workshop op school. Anny: “Het is een goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Twee uur per workshop klinkt lang, maar de tijd vliegt voorbij.” Het grootste deel van het programma gaat over een belangrijk thema binnen de entreedoelgroep: wie ben ik? Inger: “Hoe verhoud ik me tot mijn klasgenoten? Wat maakt mij anders dan de ander? Hoe accepteer ik mijn identiteit? Veel entreestudenten hebben een extreem laag zelfbeeld en weinig vertrouwen in de mensen om hen heen. Daarom beginnen we met een goede kennismaking en hebben we het vervolgens in de workshops over onderwerpen als mindset, presteren en je sterke punten.”
Anny beaamt dat. “Onze studenten kijken niet graag naar binnen, omdat de meesten veel hebben meegemaakt. Bij deze trainingen doen ze dat wel. Ze leren daardoor onder meer hoe ze beter om kunnen gaan met moeilijke situaties. Ze leren over hun kwaliteiten, over hoe je je grenzen verlegt en over hun plek in de maatschappij. Ook leren ze heel goed samenwerken. Dit programma brengt ze als klas bij elkaar. Daardoor voelen ze zich veiliger en is de drempel om naar school te komen lager.”
Impact maken
In het tweede deel van het programma gaan de studenten naar buiten om in alle geleerde lessen en tools toe te passen in teamopdrachten. Ten slotte volgt de challenge. De studenten bedenken zelf waar zij impact op willen maken en hoe. Dit idee gaan ze vervolgens ook zelf uitvoeren, vertelt Inger. “Ze zien wat voor impact ze kunnen maken met hun talenten.”
Anny vertelt dat haar klas vorig jaar een schoolontbijt organiseerde voor kinderen in armoede. “Het was in eerste instantie lastig om de studenten te motiveren, maar uiteindelijk vonden ze het fantastisch om daar te staan. Om een kindje, dat met een lege broodtrommel naar school kwam, een ontbijt te geven. Ik denk dat ze hier nog vaak aan terug zullen denken.”
Reacties studenten
De reacties van de studenten zijn positief. Dat bleek niet alleen uit de eerdergenoemde cijfers, maar ook uit de interviews die de onderzoekers met zes studenten hielden. “Het enige wat ik stom vind, is dat het maar één keer per week is. Iedereen in de klas zou het wel vaker willen krijgen”, zei een student. “De trainer is net een vriend, eigenlijk. Hij is één van ons. Als hij vraagt om stilte of om iets serieus te doen, dan luister je beter”, was het commentaar van een ander.
Sommigen zetten echt een stap uit hun comfortzone. “Ik vind het heel spannend, maar het is ook goed dat ik meer ga praten met mijn klasgenoten en ze beter leer kennen.” Een ander ontdekte een nieuw talent: “Ik heb geleerd dat je altijd ergens een talent voor hebt. Je kunt niet zomaar weten of je talenten hebt, dus moet je het gewoon doen.”
Neem contact met ons op via: