Koppeling met onderwijs

VOORTGEZET ONDERWIJS

Als docent kun je de Young Impact-programma’s inzetten om leerlingen actief te betrekken bij burgerschapsonderwijs door hen vaardigheden bij te brengen op het gebied van sociale verantwoordelijkheid, participatie en maatschappelijke thema’s. De programma’s bieden concrete handvatten om leerlingen te laten ervaren hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving, terwijl ze essentiële burgerschapscompetenties ontwikkelen zoals samenwerken, kritisch denken en het nemen van verantwoordelijkheid. Hier kun je ideeën opdoen voor hoe je de programma’s kunt koppelen met het onderwijs. Je hebt de vrijheid om de programma’s in te zetten zoals dat voor jou past of dat nu bij het vak burgerschap is of bij andere lessen!

BURGERSCHAP
De Young Impact programma’s bevorderen actief burgerschap en sociale cohesie onder leerlingen en passen daarmee binnen de herziening van het burgerschapsonderwijs. De programma’s kunnen versterkend worden ingezet bij een reeds bestaande methode binnen de school of juist bijdragen aan een nog te ontwikkelen programma binnen het curriculum. Er zijn vanuit het ministerie van OCW een drietal centrale elementen van burgerschapsonderwijs opgesteld voor het (speciaal)basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs. Young Impact draagt op de volgende manieren bij aan de centrale elementen van burgerschap: 

  • Respect en kennis van de basiswaarden van een democratische rechtsstaat:
    Leerlingen onderzoeken en reflecteren op hun eigen waarden en hetgeen zij belangrijk vinden in hun omgeving en de samenleving. Dit bespreekbaar maken met elkaar en het respecteren van een ieders belevingswereld, draagt bij aan het bevorderen van de basiswaarden vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Daarbij stimuleren de programma’s leerlingen om een actieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. 
  • Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties en respect:
    Leerlingen worden aangestuurd om na te denken waarom ze zich inzetten voor een ander en waarom dit belangrijk is. Verder vraagt het organiseren van de maatschappelijke actie om interactie met mensen buiten het eigen netwerk van de leerlingen. Zo leren zij over diversiteit en worden deuren voor acceptatie geopend. Naast de interactie buiten de klas, stimuleren de programma’s ook de interactie en verbinding binnen de klas. Middels diverse werkvormen delen leerlingen hun perspectief, waarden en ervaringen met elkaar en leren zij van en over elkaar.
  • Schoolklimaat: oefenplaats in overeenstemming met basiswaarden
    Het interactieve karakter en actie component van de lesprogramma’s laten jongeren daadwerkelijk oefenen met het samenleven in overeenstemming met de basiswaarden.

Burgerschap concept kerndoelen
In 2024 zijn door de SLO zes concept kerndoelen geformuleerd voor het burgerschapsonderwijs. De concept kerndoelen vloeien voort uit de hierboven genoemde centrale elementen. De Young Impact programma’s dragen bij aan de concept kerndoelen van burgerschap op de volgende manieren: 

1. Schoolcultuur

Een veilige schoolomgeving waarin diversiteit en inclusie centraal staan is essentieel voor burgerschapsonderwijs. De Young Impact programma’s stimuleren leerlingen om kritisch na te denken, morele en ethische vraagstukken te beoordelen en respectvol te communiceren. Daarnaast is er aandacht voor actuele maatschappelijke thema’s, zoals diversiteit & inclusie en kansengelijkheid.

2. Diversiteit

Dit kerndoel richt zich op kennis over hoe de grondwet diversiteit beschermt, met aandacht voor geloofs- en levensovertuiging, politieke voorkeur, afkomst, gender, seksuele oriëntatie en beperkingen. Tijdens de Young Impact programma’s leren jongeren rekening te houden met verschillende perspectieven en ervaringen, zowel van hun klasgenoten als van mensen buiten hun bubbel.

3. Democratische waarden

Leerlingen onderzoeken gedurende de programma’s morele en ethische vraagstukken rondom rechtvaardigheid en verantwoordelijkheid en reflecteren op de gevolgen van hun eigen handelen voor anderen en de samenleving.

4. Maatschappelijke betrokkenheid

Burgerschap gaat verder dan kennis; het vraagt om actieve participatie. Leerlingen ontdekken wat de taken, rollen, rechten en plichten van burgers zijn en onderzoeken welke middelen ze kunnen inzetten om bij te dragen aan maatschappelijke verandering. Ze leren over de rol en betekenis van maatschappelijke initiatieven, bewegingen en organisaties. Daarnaast reflecteren ze op hun eigen bijdrage aan de samenleving en maken ze bewuste keuzes over hoe ze maatschappelijke betrokkenheid in hun dagelijks leven vormgeven.

5. Democratische betrokkenheid

Een goed functionerende democratie vraagt om betrokken burgers. Young Impact stimuleert maatschappelijke betrokkenheid al in een vroeg stadium om democratische betrokkenheid te normaliseren.

6. Maatschappelijke vraagstukken

Actuele maatschappelijke vraagstukken vragen om kritische analyse en een brede blik. Leerlingen leren welke belangen en perspectieven een rol spelen en hoe persoonlijke idealen en waarden hun handelen beïnvloeden. Ze onderzoeken welke individuele en collectieve bijdragen mogelijk zijn om tot oplossingen te komen en ontwikkelen zo een bewuste, actieve houding ten aanzien van maatschappelijke uitdagingen.

VAKSPECIFIEKE KERNDOELEN

  • Overleggen, plannen, discussiëren en mondelinge presentatie (Domein A, Nederlands, leerdoelen 6 en 7):
    De Young Impact programma’s stimuleren leerlingen om hun communicatieve vaardigheden verder aan te wakkeren. De programma’s worden leerlingen uitgedaagd om hun mening, waarden en ideeën te delen. Leerlingen wordt gevraagd om keuzes te maken, ervaringen uit te wisselen en na te denken over hun antwoorden. Het uitwerken van een challenge (actie) vraagt om samenwerken, overleggen, plannen en afspraken maken. Leerlingen pitchen daarnaast hun challenge ideeën met de rest van de klas om elkaar te inspireren.
  • Kennis over de mens en maatschappij, en standpunten innemen (Domein E, Mens en maatschappij, leerdoelen 36 en 46):
    Het hebben van een positieve invloed op anderen staat centraal in de programma’s. Leerlingen worden middels verschillende werkvormen uitgedaagd om na te denken over wat zij belangrijk vinden en dit in groepsverband uit te wisselen. Eigenaarschap over het soort challenge stimuleert leerlingen om vanuit hun eigen standpunten en motivatie hun actie vorm te geven. Gedurende de programma’s leren leerlingen om zich te verdiepen in en aandacht te besteden aan diverse groepen mensen in de samenleving. 

 

LOOPBAANORIËNTATIE & BEGELEIDING (LOB)
De Young Impact programma’s dragen bij aan de loopbaancompetentie ‘Motievenreflectie: Waar ga en sta ik voor en waarom is dat zo?
Om een challenge vanuit eigen initiatief te organiseren, is het belangrijk dat leerlingen eerst kijken naar wat zij belangrijk vinden. Wat zijn hun waarden, waar worden zij door geraakt en aan wie of wat zouden ze hun aandacht kunnen en willen besteden. Middels interactieve werkvormen reflecteren de jongeren op deze vragen.


21e EEUWSE VAARDIGHEDEN
Young Impact gelooft in het belang van het ontwikkelen en versterken van 21e eeuwse vaardigheden, zodat jongeren bouwen aan hun eigen toekomst en van betekenis kunnen zijn in de samenleving. De programma’s van Young Impact dragen bij aan de ontwikkeling van de volgende vaardigheden. Communiceren & samenwerken: leerlingen leren hun mening te uiten, samen te werken en afspraken te maken. Creatief & probleemoplossend denken: bij het bedenken en organiseren van een challenge moeten ze flexibel en vindingrijk zijn bij tegenslagen. Kritisch denken: jongeren reflecteren op hun talenten en maatschappelijke vraagstukken. Sociale & culturele vaardigheden: ze kunnen in contact komen met diverse groepen en respectvol omgaan met anderen. Zelfregulering: leerlingen ontdekken hun eigen doelen en capaciteiten.

Heb je hier vragen over? We helpen je graag!

CONTACT

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: