Generatie Z is zich zeer bewust van de schadelijke gevolgen van vleesconsumptie en eet dan ook minder vlees dan oudere generaties. Toch eet de helft van de jongeren nog iedere dag vlees, zo blijkt uit een recent onderzoek. Om jongeren massaal bewust te maken van de gevolgen daarvan, dagen vijf jongeren-klimaatorganisaties – waaronder WWF Youth en de Jonge Klimaatbeweging – samen met initiatiefnemer Young Impact hen nu uit om één week veganistisch te eten tijdens de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel (7 t/m 13 maart).
Jongerenorganisaties bundelen krachten
In Nederland zijn vlees- en zuivelproducenten één van de grootste uitstoters van broeikasgassen. Door middel van deze landelijke campagne wil Young Impact zoveel mogelijk jongeren bewust maken van hun eigen invloed op het klimaatprobleem. Daarom sloot de jongerenorganisatie een verbond met vijf vooraanstaande jongeren-klimaatorganisaties om samen zoveel mogelijk jongeren op te roepen om mee te doen aan de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel. De deelnemende organisaties zijn WWF YOUTH, de Jonge Klimaatbeweging, Youth For Climate, Slow Food Youth Network en Green Office ROCvAF.
Ana Glavas (27), Young Impact, initiatiefnemer van het verbond: ‘’We merken dat veel jongeren zich zorgen maken over klimaatverandering. Logisch, want wij zijn de generatie die de gevolgen straks voor onze kiezen krijgen. We willen daarom jongeren ook oproepen om zélf meer duurzame keuzes te gaan maken. We vonden dit het uitgelezen moment om de krachten van al deze jongerenorganisaties te bundelen en zijn simpelweg gaan rondbellen om dit verbond op te zetten.”
Het goede voorbeeld
Young Impact organiseerde onlangs een ‘kookmiddag’ waarop een aantal afgevaardigden van de organisaties bij elkaar kwamen om samen veganistische recepten uit te proberen. In een gezamenlijke campagnevideo laten de organisaties nu zien hoe makkelijk het is om vaker plantaardig te eten. Joris Noordenbos, WWF YOUTH: “Wij zijn erg blij met dit initiatief van Young Impact. Door onze krachten te bundelen als jongerenorganisaties, bereiken we hopelijk heel veel leeftijdsgenoten. We willen hen hiermee inspireren hoe je een positieve bijdrage levert aan klimaat en natuur door vaker plantaardig te eten.” De betrokken organisaties verspreiden de campagnevideo massaal via hun online kanalen om zoveel mogelijk jongeren op te roepen om mee te doen.
Landelijke campagne
Naast de campagnevideo verspreidt Young Impact ook een gratis lespakket onder meer dan drieduizend docenten van middelbare- en mbo scholen en worden bekende influencers en TikTokkers betrokken bij de actie. Jongeren die zich aanmelden bij Young Impact ontvangen iedere dag een veganistisch recept ter inspiratie. Vivera, producent van vleesvervangers, heeft zich aangesloten als partner. Zij verrassen de twee meest actieve scholen tijdens de Week zonder Vlees met een bezoekje van een vegan food truck. Alle jongeren die meedoen mogen daarnaast gratis hun impact komen vieren tijdens Young Impact Day op 2 juni 2022.
Meer informatie en aanmelden via youngimpact.nl/weekzondervlees.
Neem contact met ons op via: