Nieuws

‘Gamers voor de vrijheid’ betrekken jongeren bij de Nationale Herdenking

‘Gamers voor de vrijheid’ betrekken jongeren bij de Nationale Herdenking
Terug naar het overzicht Selma | 2 mei, 2023

Steeds minder Nederlanders hebben eigen herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog. Daarom zoeken veel organisatoren van herdenkingen naar manieren om jongeren betrokken te houden bij herdenken en vrijheid. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei en Young Impact hebben vandaag de gaming-campagne #LevenMetOorlog gelanceerd, waarmee de organisaties in de leefwereld van jongeren kruipen en het gesprek over herdenken en vrijheid op gang houden. Gaming-influencers Paraduze, Ronald Vledder en Fems – samen goed voor ruim 1,5 miljoen abonnees – vormen samen de motor achter de campagne. Als dank voor hun inzet zijn zij door Nationaal Comité 4 en 5 mei uitgeroepen tot ‘Gamers voor de vrijheid’.

Rituelen aansluiten bij jongeren
Waarom herdenken we eigenlijk? Waarom is het belangrijk om op 4 mei twee minuten stil te zijn? En wat betekent vrijheid in de wereld van vandaag? Het zijn belangrijke vragen die centraal staan binnen de campagne #LevenMetOorlog. Paraduze, Ronald Vledder en Fems hebben een groot bereik op YouTube en Twitch – een platform dat gebruikt wordt om speelsessies van games te streamen – en zetten dit in om de Nationale Herdenking dichter bij jongeren te brengen.

Wim van de Donk, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei: “Gelukkig vinden jongeren herdenken nog steeds belangrijk, maar we moeten dit wel dichter bij hun belevingswereld brengen. Daarom maken we onze rituelen inclusiever en sluiten wij die aan op de behoeften van jongeren, zonder daarbij de vertrouwde kern te verliezen.”

Mini-documentaire
De drie gamers schenken in aanloop naar de Nationale Herdenking aandacht aan #LevenMetOorlog via hun livestreams en social media kanalen. Ze gaan met jongeren in gesprek en roepen hen op om op 4 mei twee minuten stil te zijn. Ronald Vledder heeft een mini-documentaire gemaakt, genaamd ‘Stilte voor de Oorlog’, die op 4 mei om 20:02 uur in première gaat op zijn YouTube-kanaal. In de documentaire is te zien hoe hij in gesprek gaat met oorlogsveteranen, zijn oma en andere mensen die ervaringen – van toen en nu – met oorlog delen.

Ray Klaassens, bekend van het tv-programma Kamp van Koningsbrugge, is een van de veteranen die in de documentaire aan het woord komen. “Je wil pas stil staan bij iets als je weet waarom je dat zou moeten doen. Daarom heb ik meteen ‘ja’ gezegd tegen deze documentaire en leg ik uit waarom ik twee minuten stil ben op 4 mei. Ik weet zeker dat hierdoor meer mensen stil gaan staan bij onze vrijheid.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Young Impact⚡ (@youngimpactnl)

Bevrijdingsdag
Op 5 mei wordt de campagne afgesloten door Fems die via Twitch live verslag doet vanaf het bevrijdingsfestival in Haarlem. Tijdens de livestream interviewt zij Froukje – die de titel ‘Ambassadeur van de vrijheid’ draagt – en de organisatie van het bevrijdingsfestival. De gamers doen dit vrijwillig en op eigen initiatief. Daarom zijn zij door Nationaal Comité 4 en 5 mei uitgeroepen tot ‘Gamers voor de vrijheid’.

Ronald Vledder: “Het geeft mij een goed gevoel om mijn kijkers op de hoogte te stellen hoe belangrijk deze dagen zijn. Ik zou graag willen dat de 2 minuten stilte voor de oorlog veel voor ze gaat betekenen.”

Over Young Impact
Young Impact is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot één van de grootste spelers op het gebied van jongeren en maatschappelijke betrokkenheid in Nederland. Young Impact gelooft dat iedere jongere diens talent kan inzetten om daarmee een positieve impact te maken. Daarom reist de organisatie heel Nederland door om jongeren in actie te laten komen op thema’s als klimaat, maatschappij, diversiteit, gelijke kansen en (mentale) gezondheid. Young Impact biedt programma’s voor scholen en organisaties en organiseert evenementen zoals Young Impact Day en de Young Impact Awards. Daarnaast worden jaarrond verschillende campagnes georganiseerd, zoals #LevenMetOorlog, om jongeren te bewegen impact te maken.

Door Selma

Selma zorgt voor de online zichtbaarheid van Young Impact

Gerelateerde artikelen

Heb je vragen?

Neem contact met ons op via: