Blog

Hoe wij een merk creëerden waar jongeren bij willen horen

Eindelijk mag ik delen waar we achter de schermen al maanden met heel veel mensen aan werken: een nieuwe visuele identiteit voor het merk Young Impact. De afgelopen twee jaar hebben we keihard gewerkt aan ons programma en het inspireren van zoveel mogelijk jongeren. We hebben een unieke eigen methode ontwikkeld waarmee we jongeren in beweging kunnen krijgen. En dat alles met veel succes, want van de jongeren die deelnemen aan het Young Impact-programma komt 87% ook echt in actie en geeft 97% aan ook blijvend in actie te willen komen. Toch is onze ambitie nóg groter. We willen ook jongeren buiten het programma om bereiken. Young Impact moet hét jongerenmerk zijn waar jongeren graag bij willen horen en waardoor ze geïnspireerd raken om in actie te komen voor dat wat zij belangrijk vinden.

 

Digitale marketinginnovatie

Samen met het Haarlemse bureau Henry Handsome hebben we het merk Young Impact doorontwikkeld, zodat we nu helemaal klaar zijn voor die opschaling naar 1 miljoen jongeren die in actie komen. Het vraagstuk was niet mild. We wilden onze visuele identiteit dusdanig neerzetten dat ook veel jongeren buiten het programma om zich willen identificeren met Young Impact. Jongeren bereiken is verre van easy, gezien het grillige karakter van deze doelgroep en de vele online media waar zij tegenwoordig mee in de weer zijn. Ook zijn we aan de slag gegaan met marketinginnovatie op het gebied van digitale media en brand awareness.

De ziel van Young Impact in beeld

Dankzij de opkomst van de YouTube-cultuur, Instagram en Snapchat hebben jongeren tegenwoordig eindeloos veel manieren om henzelf te laten zien en een boodschap uit te dragen. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar de ziel van Young Impact en hebben wij onze ‘’why’’ helemaal ontrafeld. Eindconclusie: wij geloven dat iedere jongere het verschil kan maken. Ze hebben daarbij slechts een duwtje, een vonk nodig. Daarna zet het ene verhaal het andere verhaal in beweging. Dat moest zichtbaar worden in ons nieuwe merkverhaal. Het voelde voor ons ook logisch om het logo hierop aan te passen, zodat ook de ziel van Young Impact daarin beter verankerd wordt. Het is een prachtig beeldmerk geworden, samengesteld uit dominostenen en een bliksemschicht. De dominostenen symboliseren dat iedereen iets kan starten, je met die actie anderen kunt inspireren en samen nóg meer impact kunt maken. De bliksem staat voor de impact van deze acties.

 

Start something

We spelen met de nieuwe visuele identiteit in op de psychosociale ontwikkelingen die je als 13-19 jarige doormaakt. Het is bij uitstek de periode om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ook gaan jongeren in deze leeftijdscategorie zich steeds meer richten op jongeren van hun eigen leeftijd en minder op hun ouders. Om deze reden staan meer dan ooit persoonlijke verhalen centraal. Met de vernieuwde website krijgen deze verhalen een nog prominentere plek om zo weer anderen te inspireren. Dit zie je ook letterlijk terug in onze beeldtaal. Het ene beeld zet het volgende in beweging. En in onze nieuwe pay-off: Start something. Wacht niet tot morgen, maar doe het nú.

 

De vonk voor een hele nieuwe generatie

De komende tijd zullen we onze nieuwe visuele identiteit uitrollen en onze online en offline community slimmer koppelen aan Young Impact. Ook ik persoonlijk geloof dat iedere jongere het verschil kan maken en een bijdrage kan leveren aan deze wereld. Het enige wat ze nodig hebben, is een vonk, een stukje inspiratie waardoor ze beseffen dat ze nu al iets kunnen doen. Ik hoop dan ook dat Young Impact dit stukje mag vervullen en de inspiratie mag zijn voor een hele nieuwe generatie om in actie te komen voor hetgeen waar hun hart sneller van gaat kloppen. Iets wat ik al elke dag mag ervaren wanneer ik weer aan de slag ga voor Young Impact.

Over Michelle van Vliet

Michelle is Marketing Manager en zorgt ervoor dat zoveel mogelijk jongeren in Nederland Young Impact kennen.

Bekijk meer Blog